PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika II - OKMN0M170A
Anglický název: Child and mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Prerekvizity : OKMN0M158A, OKMN0M162A
Záměnnost : OPMN0M170A
Anotace -
Anotace: kurz navazuje na předchozí semestr a nabaluje k němu další pohledy na didaktiku matematiky, rozšiřuje matematické poznatky a obohacuje studenty o nové techniky.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (18.01.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětuje prohloubit didaktické myšlení. To se v kurzu realizuje s oporou o analýzy, komprarace a rozvoj vztahového myšlení v kontextu: matematika - kognitivní a vývojová psychologie, český jazky, speciální pedagogika a didaktiky výchov.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
Deskriptory

12 hodin přímé výuky, 38 h příprav a 40 h závěrečná práce s diskusí

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

100% účast (neúčast náhradou)

domácí příprava na výuku a zapojení do diskusí v seminářích

závěrečná práce dvě části:a) analýza společně sledované hodiny; b1) návrh IS v matematice pro nemocného žáka 3.r. s pevně stanovenou diagnózou nebo b2) odůvodněné popsané a zdůvodněné minimum toho, co by měl žák zvládnout nakonci prvního stupně z matematiky, aby byl schopen navázat na druhém stupni, nebo b3) odzkoušená a analyzovaná série alespoň 10 úloh vhodných pro skupinovou práci v matematice ve 4.r. ZŠ

forma prezentace závěrečné práce: kolokvium ve skupinách po 5

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
Literatura

Učebnice matematiky pro 1. st. ZŠ

Péterová, R. Hra s nekonečnem

Kaslová, M.  (Pre)leogické myšlení

Slavík, J. a kol. Multidisciplnární komunikace

Kaslová Group work (sboník SEMT - apendix)

Populárně naučná literatura:

Atalay, B. Matematika a Mona Lisa

Mrázek Taje matematiky

Opava Matematika kolem nás

Koval Kamarádi čísla

Adla Čísel hra kouzelná

 a další

Bc a D práce:

Např. Borecký, Z. Fraktály jako motivační prvek

RVP ZV

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
Metody výuky

V seminářích: Prolínají se přednáškové vstupy s dílnou, sledování praxe s analýzou

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
Další doporučené předměty

Nadprůměrný žák v matematice

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
Sylabus

1) Aktivity: rozvíjející, diagnostické, terapeutické. Úvod k práci ve skupinách, druhy spolupráce ve skupině a problematika složení skupin v hodinách matematiky

2) Úlohy a počty řešení; setkání s nekonečnem; práce s nadprůměrným žákem ve vybrané situaci; komunikační kódy a jejich transformace; transformace a jejich význam

3) Stimulace logického myšlení a hodnocení žákových myšlenkových postupů; argumentace a nástroje na zlepšení; úroveń na konci  1. stupně ZŠ

4) Analýza výukových materiálů a jejich komparace vzhledem k pevně stanoveným objektivně posouditelným kritériím

5) Vývoj žáka a jeho popis;

6) Standardy pro "relativně snadný" přechod na druhý stupeň ZŠ; nová RVP ZV

7) Analýza společně sledovaných vyučovacích hodin (1. stupeňa 6. ročník) se zaměřením na kooperaci, komunikační kódy včetně otázek, klíčová slova, strukturu hodiny.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (28.01.2025)
Studijní opory

Moodle, který bude doplňován tématy dle zájmu a aktiálních potřeb studentů; v případě online výuky bude podpora přes Microsoft Teams, Tým DaM  https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae11559e10c964f099078699c4ddd2f44%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=d6db68a7-a627-45c9-a293-340449e94d6d&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
Výsledky učení

Studující na konci kurzu v souladu s jeho cíli jsou schopni hlouběji se zamýšlet nad didaktickými situacemi a a uvažovat nad učitelstkými strategiemi, pracovat s přesahy a slouhodobým cílem alespoň dílčím způsobem.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
Vstupní požadavky

uzavření ZS Dítě a matematika I

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK