|
|
|
||
Kurz Didaktiky matematiky s praxí III navazuje na kurz Didaktiky matematiky II a je zaměřen na hlubší porozumění obsahu vyučovacího předmětu matematiky (RVP, jak budovat pojmy, procesy a vztahy matematiky 1. stupně ZŠ) a kognitivním a metakognitivním procesům žáků při řešení matematických úloh (např. zjišťování příčin chyb u žáka a jejich reedukace). Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Materiály jsou v kurzu Moodle s názvem Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022 Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 95 h: přímá výuka: celkem 16 h písemné přípravy na semináře: celkem 24 h čtení odborné literatury 10 h příprava na test: 10 h zpracování domácích úkol§ (výzev) - 25 h V případě, že výuka přejde do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014 Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010 Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009 Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ + Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011 Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ + Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020 Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019. učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. yaložen v LS 2022 Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy, jejich reflexe propojující praxi s teorií. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Požadavky k zápočtu a zkoušce Požadavky k zápočtu pro letní semestr akademického roku 2022/23 jsou tyto: - aktivní účast na výuce - vypracování domácích úkolů (výzev) - splnění testu na 60 procent Požadavky ke zkoušce letní semestr akademického roku 2022/23 jsou tyto: Na výsledné známce se bude podílet: 20 % prezentace dodaných materiálů z domácích úkolů 40 % závěrečný test 40 % ústní zkouška z okruhů, které student dostane na konci semestru (Termíny na zkoušku budou vypsány v SISu. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Obsah kurzu: Klíčové úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ. Probíraná témata 1 setkání: 2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacem. Kolmost, rovnoběžnost, úhly. Geometrické konstrukce. 3D míra. 2. setkání: Číslo jako veličina, převody jednotek. Rovnice a jejich propedeutika. Závislosti, funkční myšlení, matematická gramotnost. 3. setkání: Finannčí gramotnost. Kombinatorika a pravděpodobnost. Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy 4. setkání: Návštěva fakultní základní školy a vyučovacích hodin matematiky na 1. stupni ZŠ, rozbor vyučovacích hodin. Téma: Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace. Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů (předmět Asistentská praxe k oborovým ddiaktikám I. -III,), které mají zaznamenány ve svých portfoliích. Materiály k obsahu kurzu jsou dostupné a budou postupně doplňovány v LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|