PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika I - OKMN0M162A
Anglický název: Child and mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Prerekvizity : OKMN0M152A
Záměnnost : OPMN0M162A
Je prerekvizitou pro: OKMN0M170A
Anotace -
Kurz staví na aktivitě studentů. Vychází z jejich samostudia, které zpravidla předchází dané lekci. Kurz se zaměřuje na propojení matematiky, kognitivní a vývojové psychologie jak v oblasti teoretické, tak v napojení na praxi (návštěvy školských zařízení).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Prvním cílem kurzu je prohloubit pochopení vybraných partií matematiky a současně rozvinout schopnost studentů taková témata didakticky rozpracovat s oporou o adidaktické situace zasazené do didaktických struktur.

Druhým cílem kurzu je pochopit možnosti diagnostikování žáka (v ZS zaměření na připřavenost dítěte na vstup do školy, na přechod na druhý stupeň ZŠ).

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
Deskriptory -

KUrz bude podporován Moodlem.

Jen v  případě přechodu na distační výuku bude využívat MS Teams.

Výuka přímá je 12 h, kde se sleduje aktvita studenta, jeho přímá práce;  studium a domácí příprava na výuku 58 h, 20 h  závěrečná práce (úkoly A, B)

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Studenti si připraví scénář  (A) zaměřený na zápis dítěte do školy/či pedagogickou  diagnostiku dítěte předškolního věku v oblsti předmatematické gramotnosti. Scénář realizují s vybraným dítětem, pořídí videozáznam a ten následně analyzují.

Studentům budou na zahajovací lekci nabidnuta témata k analýze matematických úloh v učebnicích pro 1. st. ZŠ (B), na kterých budou pracovat ve dvojicích.

Podle volby tématu budou studentům požadavky podrobněji specifikovány. Společná práce se odevzdává nejpozději v zápočtovém termínu v tištěné podobě. Samostatná práce se bude vkládat do moodlu.

Předpokládá se 100% aktivní účast na výuce včetně návštěvy (před)školního zařízení a odevzdání zadaných prací (A, B), které nejpozději do konce ledna zkonzultují.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
Literatura

Učebnice matematiky pro 1., 3., 5. a 6. ročník (nakladatelství H-mat, Taktik, Prodos, Alter, SPN, Prométheus a dvě další dle výběru)

Rozvoj předmatematických představ dítěte předškolního věku (Fuchs, E. a kol. EDS.)  https://www.vospspgs.cz/files/user/u1894/download/rozvoj_predmatematickych_prestav_deti_preskolniho_veku-mp.pdf.pdf

Kaslová, M. Mozaiky - cesta k míře. dostupné na: file:///C:/Users/kaslo/Downloads/FPE-Obsah-metody-a-formy-polytechnicke-vychovy-v-materskych-skolach.pdf

Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE 2022.

Kaslová, M. Cesta ke grafickému znaku. Dostupné na https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/887422/mod_resource/content/1/Studijn%C3%AD%20text.pdf

Kaslová, M. Proces zobecňování v matematice v různých typech situací. (2023) Sborník Dva dni s didaktikoumatematiky. Bratislava : MFI (v tisku, k dispozicvi bude preprint)

Kaslová, M. Je to pravda? (2021) https://jum.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/06/JUM_2021_sbornik.pdf (str. 155-187)

Kaslová, M. Proces zobecňování (2023) https://www.comae.sk/zbornik2023.pdf

Kaslová, M. Otázky v učebnicích matematiky. (2022) https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000209-4984e49850/Sborn%C3%ADk%20Dva%20dny%20s%20DM%202022.pdf (s. 39-45)

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
Metody výuky -

Přednášky nejsou čistě monologické; kurz je koncipován tak, že student předem prostuduje zadané téma a ve výuce dochází v rámci diskuse, případně práce ve skupinách k strukturaci poznatků a procesu zobecňování. Ve vybraných partiích bude akcentována metoda analýzy.

Součástí kurzu je použita metoda přímého pozorování a analýzy a přímá práce s dítětem vybrané fakultní mateřské školy.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (12.09.2024)
Sylabus -

Témata:

1) Připravenost dítěte na školní matematiku; zápis dítěte do školy; klíčové aktivity a míra porozumění; interpretace dětské reakce; úskalí; ávštěva mateřské školy a 1.r. ZŠ

2) Analýza aktivit a úloh vzhledem k pedagogické diagnostice.

3) Metody řešení problémů od předškolního věku pro 6.r. ZŠ.

4) Individualizace procesu s hledem na stupeň rozvoje žáka; specifika práce s nadprůměrným dítětem ve věku 5-7 let a žákem ve věku 10-11 let.

5) Analýza vybrané matematiky učebnice se zaměřením na čísla, modely, obrázky, slovní úlohy.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující umí vytvořit baterii otázek ve vztahu k matematice pro případný zápis dítěte do školy a svoji volbu zdůvodní s oporou o RVPPV a kognitivní psychologii. Studující sleduje dítě na videozáznamu a z pozorování umí provést analáýzu jeho reakcí na podnět z pohledu matematiky, jazyka. Studující rozlišuje míru přesnosti a jednoznačnosti v  obměnách vět (oznamovacích i tázacích) v matematickém kontextu.  Studující ilustruje rozdíl mezi definicí a vysvěštlením na vybraném pojmu. Studující navrhne modifikace aktivit a rozebere výhody a úskalí obou verzí  v oblasti mluvené komunikace, komunikace s oporou o grafické záznamy či modelování v 3D.  Studující popíše nejméně dvě možné techniky a metody řešení vybraného matematického problému. Studující u pojmu přirozené číslo prezentuje v různých situacích souvislost s historií matematiky. Studující analyzuje slovní úlohu z pohledu metod řešení, rolí čísla a jednotek,  typu představ, velikosti prostoru,  procesu a strategie řešení, logiky, užitých obrázků/modelů, typů možných chyb řešení či interpretací zadání, případně specifických poruch učení u řešitele.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK