|
|
|
||
V kurzu se studenti seznámí s několika aritmetickými prostředími důležitými pro porozumění základních aritmetických pojmů a pro budování schémat aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů při výuce elementární matematiky na primárních školách. V seminářích je kladen důraz na utváření pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je: Student - prohloubí porozumění základním pojmům a důležitým poznatkům, které jsou klíčové pro rozvoj aritmetiky a algebry - soluutváří pozitivní klima a pečuje o odbourávání překážek (negativní vztah, miskoncepce, formálůní poznatky), které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky a zažívání radosti z úspěšného řešení problémů - postupně utváří dovednosti budoucích učitelů, jako např. výběr úloh vhodných pro rozvoj vlastního myšlení, srozumitelná formulace úloh pro žáky mladšího školního věku různé úrovně, tj. tvorba úloh pro difernciaci a individualizaci výuky matematiky Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989. Materiály v Moodlu. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Výuka bude vedena formou přednášek a seminářů, nutné je i samostudium, vítány jsou také individuální konzultace s vyučujícími. Hlavní výukovou metodou je autonomní řešení úloh a problémových situací, skupinová diskuse o možných řešitelských postupech, vlastní tvorba úloh s odstupňovanou obtížností. Nutností je také individuální řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací, diskuze a obhajoba vlastního řešení. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu (3 kredity = 75-90 hodin práce): 4. Na konci semestru odevzdání eseje o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi napište po posledním semináři, ne dříve, a odevzdejte jako úkol v Moodle nejpozději jeden den před termínem zápočtového testu. (5 hodin) 5. Seminární práce (upřesnění bude v Moodle a na prvním semináři). (30 hodin) Ostatní: konzultace s vyučujícím či ve studentských skupinách, studium povinné a doporučené literatury a dalších zdrojů, samostatná práce (7-22 hodin) Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Při přednáškách se budou probírat tato témata: Řady a posloupnosti, Násobení - historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly, násobilkové obdélníky, rovnice, Sčtíání a odčítání - Autobus, Algebrogramy, Vývojové diagramy, Slovní úlohy, práce s daty. Na seminářích budou výše uvedená témata procvičována a navíc budou otevřená témata: A. sémantické prostředí Děda lesoň, B. strukturální prostředí Hadi, C. Strukturální prostředí Šipkových grafů, D. Kaprekar. Cílem je rozvoj schopností u studenta - řešit lineární rovnice o jedné i více neznámých, - užít neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku, - chápání změn, popisů procesů (variace modelů) - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16618 Heslo bude sděleno na prvním semináři. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Student - rozumí základním principům aditivních i multiplikativních operací v různých sémantických a strukturálních prostředí. - aplikuje poznatky v různých typech úloh, včetně praktických a slovních úloh. - demonstruje schopnost rozlišovat mezi různými způsoby zápisu aditivních operací. - vysvětlí probírané pojmy. - navrhne aktivity, které jsou obtížnostně gradované oběma směry (snazší, obtížnější). - orientuje se v prostředích, kontextech a různých postupech. - řeší různé rovnicové situace, které přepisuje do rovnic. - rozumí některým metodám řešení slovních úloh. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|