Charakteristika kurzu: Vyzkoušíme si, jak se ve třídě uplatní vše, co jsme se o LV naučili dosud a jak dokážeme vést LV s dětmi a textem v 4. a 5. třídě.
Naučíme se připravovat a realizovat plán hodiny včetně cílů a k nim vedoucích postupů. Ověříme si své učitelské postupy přímým výstupem ve třídě. Konzultujeme se zkušenými učitelkami a navzájem. Naučíme se strukturovaně reflektovat svou i cizí výuku tak, aby nám to pomáhalo lépe vyučovat. Každý a každá bude podávat reflexe, otázky a rady každému a každé. Práce v této praxi (jako práce s dětmi ve třídě) bude vyžadovat dostatek času i v týdnech, kdy se na výstup chystají druzí! Dále ochotu hledat, přinášet, sdílet a prezentovat. Práce bude převážně kooperativní a cíleně neselektivní, s využitím e-mailu. Osobní přítomnost na všech výstupech, dopracované přípravy a písemné reflexe svého vlastního výstupu i výstupů kolegyň jsou podmínku zápočtu.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (26.09.2022)
Course characteristics: We will try to apply in the classroom everything we have learned about LE (literary education) so far and how we can conduct LE with children and text in 4th and 5th grade.
We will learn to prepare and implement a lesson plan, including goals and procedures leading to them. We will verify our teaching practices with direct output in the classroom. We consult with experienced teachers and each other. We will learn to reflect on our own and others' teaching in a structured way so that it helps us to teach better. Each and every one will give reflections, questions and advice to each and every one. Working in this practice (like working with children in the classroom) will require enough time even in the weeks when others are preparing to climb! Furthermore, the willingness to search, bring, share and present. The work will be mainly cooperative and purposefully non-selective, using e-mail. Personal presence at all outputs, elaborate preparations and written reflection of one's own output and the outputs of colleagues are a condition of credit.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (26.09.2022)
Cíl předmětu
Cíle a postupy pro rozvoj čtenářství a pro výuku s dopadem na žáka.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Vyčíslení studijní zátěže: 3 hod přímá výuka 15 hod samostudium studijních materiálů 10 hod zpracování přípravy k výuce a její konzultace/revize
3 hod realizace výuky a provedení/zápis učitelovy reflexe
3 hod příprava na zkoušku Celkem 34 hodin
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (26.09.2022)
Literatura
Četba: vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů
Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24
Zcela doplňková četba:
Články a kapitoly:
Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)
Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)
Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)
L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)
Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)
Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)
Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)
Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)
Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)
Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24
a celé KL č. 24
Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)
Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)
Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:
Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9
(viz příloha e-mailu)
Pro potěšení:
Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (26.09.2022)
Sylabus
1. Literární výchova ve 4. a 5. ročníku
2. Příprava a realizace plánu hodiny včetně cílů a k nim vedoucích postupů
3. Reflexe plánů hodiny
4. Vzájemná zpětná vazba k plánům vyučovacích hodin
5. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (14.10.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet: Plná docházka, jedna připravená a konzultovaná hodina s četbou beletristického. textu, včetně vybraných dokladů k důkazu o učení a reflexe vlastního výkonu i výkonů žáků, plus návrh potřebných změn pro příští výuku LV.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (26.09.2022)
Výsledky učení
V tandemu připravená učební jednotka pro 4.-5. ročník s četbou, realizovaná a reflektovaná se žáky.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)