|
|
|
||
Cílem semináře je osvojit si postup plánování přípravy pozpátku, dosáhnout soudržnosti v péči o rozvoj čtenářství v učební jednotce, stavět práci s textem dle modelu „před-při-po“, aplikovat již získané poznatky o nosné myšlence a didaktickém potenciálu textu. Studenti se učí vybrat text vhodný pro výuku v hodině nebo bloku hodin, průběžně pod vedením pracují na vlastní přípravě pro učební jednotku literární výchovy zahrnující práci s textem podle konstruktivistického modelu „před-při-po“. Vývoj přípravy průběžně konzultují s vedoucím i s ostatními účastníky semináře, a to prezenčně i na webu. Průběžně hledají novější texty LPDM s potenciálem pro LV a informují o nich ostatní. Studují určené odborné články k LV a čtenářské gramotnosti, učí se záznamu podle předepsaného modelu. V závěru semestru píšou souhrnnou reflexi svého pokroku a potřeb v plánování LV.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (16.02.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 8 hod přímá výuka 30 hod samostudium studijních materiálů 24 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zápočet Celkem 62 hodin Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (16.02.2022)
|
|
||
Aktivní a úplná přítomnost v semináři. Zpracování vlastní přípravy pro učební jednotku literární výchovy. Studium určených odborných článků se záznamem podle předepsaného modelu. Sdílení poznatků o vývoji své přípravy i o textech ve skupině (písemně i ústně). Spisovné a kultivované vyjadřování písemné i ústní. Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (29.09.2020)
|
|
||
ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné z: http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. [online] [cit. 2015-29-09]. Dostupné z www: <http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf>. KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty240_velkemyslenky KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010 KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007.
Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty: International Literacy Asociation. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: http://www.reading.org. Kritické listy. Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách.Vydává Kritické myšleni, o.s. ISSN 1214-5823. Vybrané příspěvky jsou dostupné online z www: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty_archiv.php>
Studijní opory: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5822 Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
1. Plánování přípravy pozpátku 2. Třífázový model učení E - U - R (před - při - po) 3. Nosné myšlenky 4. Didaktický potenciál textu 5. Rozvoj čtenářství na ZŠ 6. Reflexe svého pokroku a potřeb v plánování LV Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (16.02.2022)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5822 Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (30.09.2020)
|