|
|
|
||
Semináře jsou realizovány konstruktivisticky s využitím dílny čtení.
Studující si vybírají literaturu pro děti a mládež ze seznamu doporučené četby (částečně mohou volit i na základě svých zájmů a preferencí mimo seznam).
Tyto knihy v semináři (nejméně 20 minut) čtou. Čtení knih předchází minilekce (často v podobě práce se společným textem) zaměřená na některou významnou složku díla (např. postava, vypravěč, kompozice apod.) či na dílo jako celek (smysl textu, autorský záměr, hodnocení textu čtenářem).
Následně (na základě zadaných úkolů) o přečteném diskutují ve dvojici, své knihy představují v plénu semináře (vzájemně si je doporučují) a hovoří o tom, co o své knize při plnění úkolu zjistili.
Hlavním cílem semináře je, aby se studenti kvalitativně posunuli v reflektováních svých čtenářských zážitků, pozorně si všímali dílčích významů (měli by se tedy naučit, čeho a proč si lze v literárních dílech všímat) a skládali z nich smysl díla, aby si zvnitřnili jazyk, který je pro hovory o knihách potřeba – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je zkvalitnit dovednosti studentů v oblasti interpretace literárních děl určených dětem mladšího školního věku a prožít a reflektovat základní postupy práce s literárními texty, které lze uplatnit při výuce žáků. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||||
Celková studijní zátěž studenta: 88 hodin
Rozsah přímé výuky (seminářů): 8 hodin Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Požadavky ke zkoušce z Literatury pro děti II (F. Komberec, V. Laufková) 1. Aktivní účast na výuce 2. Četba 10 dětských knih Předkládáte seznam 10 přečtených knih a ukázek z knih LPD, přičemž postihnout byste měli celkem 10 různých kategorií (je počítáno s tím, že v prvním seznamu z loňského semestru jste již 6 kategorií pokryli, takže by se v těch 10 knihách měly objevit čtyři nové kategorie). Kategorie: 1) Pohádky nejrůznějších národů a kontinentů a pohádkové “klasiky” 2) Autorské pohádky - čeští autoři (70. léta 19. století – 50. léta 20. století) 3) Autorské pohádky 20. století - čeští autoři (60. léta – současnost) 4) Autorské pohádky - světoví autoři 6) Obraznost v poezii pro děti 8) Próza s dětským hrdinou – čeští autoři 9) Próza s dětským hrdinou – světoví autoři Knihy by měly být určeny pro děti mladšího školního věku (prvostupňové čtenáře) na různé úrovni čtení a také rozmanitých zálib. Alespoň jedna kniha by měla být vydána po roce 2010. Počítejte prosím s limitem maximálně 2 knihy od jednoho autora v seznamu. V seznamu vyznačte, které knihy jste četli na základě vlastního výběru, ostatní knihy rozdělte podle oblastí. Jednotlivé tituly prosím přesně citujte (www.citace.com). Ukázky prosím odevzdávejte v průběhu semestru, nejpozději tři dny před zkouškou. 3. Kritéria ke zkoušce: Na zkoušce by každý z Vás měl samostatně hovořit v rozsahu 4–7 minut o vybraném úryvku dle kritérií níže. Kritéria hodnocení
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
(1) ČEŇKOVÁ, J., MATOUŠEK, P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2014/2015. [online] [cit. 2015-18-11]. Dostupné z www: < http://www.nejlepsiknihydetem.cz/ (2) FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8. (3) MANDYS, P. a kol. 2 x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros 2013. (4) MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (5) PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (6) HRABAL, J. Jak Rozumět Literárnímu Vyprávění? Praha: Nová škola, o.p.s., 2021.
Internetové zdroje: https://new.ctenarskekluby.cz/ http://www.zlatastuha.cz/cs https://mravencichuva.cz/ + seznam literatury pro děti (aktualizovaný na začátku každého akademického roku) Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Rozprava nad vybranými díly LPDM ze seznamu literatury, interopretace vybrané ukázky, didaktický potenciál textu. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
1. Didaktický potenciál textu 2. Mýtus, klíčová slova 3. Dílna čtení - postava, vypravěč, kompozice 4. Práce s poezií; o věcech, které ztrácíme 5. Adaptace pohádek 6. Smysl textu, autorský záměr Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (14.10.2022)
|
|
||
Ke sdílení materilů bude použit Padlet. V případě hybridní výuky či online výuky bude využita platforma ZOOM: ZOOM: Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|