|
|
|
||
Prezentace nejfrekventovanějších formových útvarů, s nimiž je pracováno při výuce HV na ZŠ a SŠ. Praktické zacházení s hudbou jako předmětem poslechu a interpretace. Nauka o hudebních nástrojích se zaměřením na hudební nástroje nejčastěji používané v hudebněvýchovné praxi.
Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (22.09.2019)
|
|
||
Osvojení poznatků o hudebních nástrojích a hudebních formách. Sluchové rozeznávání jednotlivých nástrojů, praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem a tvořivá práce s nimi. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|
|
||
2 kredity/60 hod.: Přímá výuka: 8 hod. Nepřímá výuka (e-learning): 40 hodin Příprava na zápočet: 12 hodin Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Základní literatura: KURFÜRST, P. Hudební nástroje. 1. vyd. Praha: TOGGA, 2002. 1168 s. ISBN 80-902912-1-X. MODR, A. Hudební nástroje, 9. vyd. Praha: Edition Bärenreiter, 2002, 283 s. ISBN 80 -86385-12-4. ZENKL, L. ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1990. 256 s. ISBN 80-7058-174-3. JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1955. 491 s. HURNÍK, I.: Umění poslouchat hudbu. Cyklus gramofonových desek. Praha: Supraphon, 1972.
Doporučená literatura: BRITTEN, B. Průvodce mladého člověka orchestrem. Variace a fuga na Purcellovo thema. COLE, W. The Form of Music. 2. vyd. London: The Associated Board od the Royal Schools of Music, 1997. 182 s. ISBN 1-86096-027-8. JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 6. vyd. Praha: Panton, 1985. 411 s. RAGS, J. Ob analize perioda. In: Voprosy metodiki prepodavanija muzykal´no-teoretičeskich disciplin, s. 41 – 84. RYCHLÍK, J. aj. Moderní instrumentace, 1. vyd. Praha: Panton, 1968, 685 s. KLEMENT, M. Nástroje symfonického orchestru, Praha: Panton, 1961, 210 s. KELLER, J. Sólo pro dva mistry, Praha: Albatros, 1982, 126 s. SPOSOBIN, I. V. Muzykaľnaja forma. 1. vyd. Moskva: Muzyka, 2002. 399 s. ISBN 5-7140-0657-7.
Povinné nahrávky skladeb: PROKOFJEV, S. Péťa a vlk. RAVEL, M. Bolero. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|
|
||
1. Z čeho se dělá hudba? Hudebně výrazové prostředky. Ilja Hurník: Umění poslouchat hudbu. 2. Instrumentace. M. Ravel: Bolero. Klasifikace hudebních nástrojů, vývoj orchestru. 3. Rozsazení hráčů v symfonickém orchestru. Místopis českých symfonických orchestrů, operních divadel, konzervatoří a vysokých hudebních škol. 4. Strunné nástroje – charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu. 5. Dechové nástroje - charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu. 6. Bicí nástroje - charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu, zvukové možnosti. 7. Formotvorné elementy a jejich úloha ve skladbě celku, forma a tektonika. Motiv, téma figura, běh, perioda, dvojperioda. 8. Malá jednodílná, dvoudílná, třídílná forma. Improvizace v rámci malých písňových forem. Velká jednodílná, dvoudílná, třídílná forma. 9. Vokálně-instrumentální formy od baroka po současnost (opera, oratorium, melodram ad.) 10. - 11. Instumentální formy od baroka po součanost (suita, concerto grosso, variace, rondo, sonátová forma, sonátový cyklus, symfonická báseň ad.) 12. Strukturální a sémantická analýza poslechových skladeb.
Seznamování s hudebními formami spočívá ve 2 stěžejních oblastech: a) rozboru poslechových skladeb z hlediska vymezení vztahů mezi formotvornými elementy, tektonickými funkcemi, jejich úlohou při poslechových činnostech a tedy při komunikaci s uměleckým dílem; b) v kreativním vokálním a instrumentálním ovládnutí tvorby jednoduchých formových útvarů, jež slouží jako samostatně koncipovaná hudební sdělení a jako průprava k činnostem poslechovým. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
Písemný test prověřující znalosti z oblastí uvedených v sylabu. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|
|
||
E-learning: MOODLE pro výuku 1 Název kurzu: Tvůrčí dílna I: struktura hudby Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|