|
|
|
||
Předmět rozvíjí základní intonační a dirigentské dovednosti studentů. Formuje základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjí jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou české, moravské a slovenské lidové písně.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (17.10.2019)
|
|
||
Cíl předmětu: formovat základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjet jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou české, moravské a slovenské lidové písně. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
|
|
||
8 hodin přímé výuky, 16 hodin přípravy na seminář, 36 hodin přípravy k zápočtu Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Povinná literatura: TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0. KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická – I. díl. Praha: SPN, 1989. 125 s. Doporučená literatura: TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur I. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9. Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4. Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89. SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran. SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran. Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače). STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981. FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969. BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982. LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976. Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl. DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s. KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
|
|
||
Obsah předmětu: a – pěvecká technika, b – intonační dovednosti, c – dirigentské dovednosti. 1a) Osvojování základů pěvecké techniky. Pěvecký postoj, sed. 1b) Durové stupnice. Stupňovité postupy. 1c) Dirigování a jeho význam. Dirigentský postoj. Přípravné gesto a nástup. 2a) Žeberně brániční dýchání. Dechová opora. Navození klidného, přiměřeného, prohloubeného dechu. 2b) Solmizační slabiky. 2c) Taktovací schémata ve 2/4 a 3/4 taktu. 3a) Dechová cvičení. 3b) Durový kvintakord a jeho 6 obměn. 3c) Závěrová gesta ve 2/4 a 3/4 taktu. 4a) Druhy hlasových začátků. Navození správného hlasového začátku. 4b) Kombinace stupnicových postupů a tónického kvintakordu. 4c) Taktovací schémata ve 4/4 taktu. 5a) Hlavová a hrudní rezonance. Odstraňování chybného nadužívání hrudní rezonance. 5b) Obraty kvintakordu. Volné nástupy tónů kvintakordu. 5c) Závěrová gesta ve 4/4 taktu. 6a) Druhy pěveckých hlasů. 6b) Intervaly obsažené v kvintakordu: velká a malá tercie. 6c) Taktovací schémata ve 6/4 taktu. 7a) Charakteristika a výslovnost samohlásek. 7b) Intervaly obsažené v tónickém kvintakordu: čistá kvarta a čistá kvinta. 7c) Taktovací schémata v legatu a staccatu. 8a) Charakteristika a výslovnost souhlásek. 8b) Rozšířený kvintakord. 8c) Dělená gesta. 9a) Výslovnost souhláskových skupin. 9b) Opěrné písně. 9c) Zavírání na poloviční hodnoty a poloviční zdvih. 10a) Cvičení na artikulaci. 10b) Rytmická cvičení. 10c) Taktování nadhodnot. 11a) Mluvní technika – individuální práce na technice mluvního projevu - zřetelnost dikce, přiměřenost tempa mluvy. 11b) Terciové postupy. 11c) Aplikace získaných teoretických poznatků na vybraných písních. 12a) Zásady hlasové hygieny. 12b) Kvintakordy ve všech durových tóninách. 12c) Aplikace získaných teoretických poznatků na vybraných sborových skladbách.
8 hodin přímé výuky, 16 hodin přípravy na seminář, 36 hodin přípravy k zápočtu. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (17.10.2019)
|
|
||
Požadavky k zápočtu
1. Test z probrané hudební teorie. 2. 10 písní libovolně zvolených z učebnic pro 1.-5. ročník ZŠ zazpívat,5 z nich na solmizační slabiky. Zvolené písně taktovat s využitím probrané taktovací techniky. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (17.10.2019)
|