|
|
|
||
Seznámení se základy geologie, botaniky, zoologie, didaktické metody a organizační formy vyučování v prvouce a přírodovědě, přírodovědné vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu, environmentální výchova a vzdělávání ve výuce na prvním stupni ZŠ.
Součástí jsou i fyzikálně-chemické pokusy v prvouce a přírodovědě a příprava na badatelsky orientované vyučování.
Případná on-line výuka na MS-Teams, zadání seminární práce - návrh vycházky do přírody včetně pracovního listu
Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující: 1) Seznámí se v předmětu se základy geologie, botaniky, zoologie a environmentální výchovy - součást přírdovědného vzdělávání ve výuce na prvním stupni ZŠ. 2) Implementuje přírodovědné poznatky do didaktických metod a organizačních forem výuky v prvouce a přírodovědě. 3) Přípraví se na badatelsky orientované vyučování v prvouce a přírodovědě. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
MS-Teams: proběhne případná on-line výuka, zadání seminární práce - návrh vycházky do přírody včetně pracovního listu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amlub8SruZnqJSk87KvnWQMLkEFOrYpCbY048fqTkHIo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f2f1d3b0-95fd-4136-a179-e6861deaa48a&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Poznávání přírody s didaktikou I – KS: 7 hodin přímé výuky, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor, příprava zadané seminární práce. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
Skýbová, J.: Environmentální vzdělávání a výchova na prvním stupni základních škol. Pedagogické centrum, Praha, 2004. Skýbová, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021. ISBN 978-80-7603-286-6. Skýbová, J. Environmentální výchovné projekty pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. UK-Pedagogická fakulta Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-376-4 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Aktuální literatura a internetové zdroje Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Seminární práce na zadané téma (přírodovědná vycházka s využitím odpřednášené problematiky) včetně pracovního listu. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
1) Přírodovědné vzdělávání v RVP ZV 4) Základy geologie, didaktické využití se výuce prvouky a přírodovědy. 5) Základy fyzikálně-chemické části prvouky a přírodovědy 6) Didaktické metody, organizační formy vyučování a vyučovací prostředky ve výuce prvouky a přírodovědy. 7) Práce s přírodninami ve výuce prvouky a přírodovědy Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5825 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amlub8SruZnqJSk87KvnWQMLkEFOrYpCbY048fqTkHIo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f2f1d3b0-95fd-4136-a179-e6861deaa48a&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (25.08.2024)
|
|
||
Přednášky Studující: · Charakterizuje přírodovědné vzdělávání v RVP ZV pro 1. stupeň ZŠ, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. · Uvede cílové zaměření předmětu prvouka a přírodověda pro žáky 1. stupně ZŠ. · Vyjmenuje tematické okruhy a uvede jejich obsah · Chápe cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. · Popíše a charakterizuje stavbu rostlinného těla - vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) a generativní rostlinné orgány (květ, semeno a plod), význam pro rostlinu a využití rostlinných orgánů člověkem. · Vysvětlí základní principy fyziologických funkcí (fotosyntéza, dýchání, růst a vývoj rostlin, rozmnožování…). · Charakterizuje hlavní skupiny rostlin a hub, uvede a rozpozná vybrané zástupce. · Uvede náměty pro praktické využití rostlin ve výuce, příklady pozorování, pokusů a dalších praktických aktivit s rostlinami, případně možnosti exkurzí. · Vysvětlí a zdůvodní význam a výskyt rostlin v ekosystémech. · Uvede zařazení učiva botaniky v RVP ZV a v učebnicích prvouky a přírodovědy. · Popíše a charakterizuje stavbu modelových zástupců jednotlivých skupin živočichů. · Charakterizuje hlavní skupiny živočichů, uvede a rozpozná vybrané zástupce. · Uvede náměty pro praktické využití vybraných živočichů ve výuce, příklady pozorování, pokusů a dalších praktických aktivit s vybranými živočichy, případně možnosti exkurzí. · Vysvětlí a zdůvodní význam a výskyt živočichů v ekosystémech. · Uvede zařazení učiva zoologie v RVP ZV a v učebnicích prvouky a přírodovědy. · Popíše a charakterizuje vznik Vesmíru a planety Země a stavbu Země · Uvede vybrané vlastnosti minerálů, navrhne a vysvětlí jednoduché pokusy · Vysvětlí vznik minerálů a hornin, charakterizuje vybrané zástupce, uvede příklady využití. · Vysvětlí podstatu vnitřních a vnějších geologických jevů a jejich vliv na utváření zemského povrchu. · Popíše složení a vznik půd, uvede půdní typy a druhy, vysvětlí vlivy člověka na půdu. Připraví jednoduché pokusy s půdou. · Uvede zařazení učiva geologie v RVP ZV a v učebnicích prvouky a přírodovědy. · Popíše možnosti využití experimentů a pokusů ve výuce prvouky a přírodovědy. · Stanový jednoduchý a přehledný postup při tvorbě vlastního experimentu. · Vytvoří strukturu pracovního listu pro žákovský pokus. · Uvede příklady jednoduchých pokusů v prvouce a přírodovědě. · Uvede a charakterizuje organizační formy výuky v prvouce a přírodovědě, včetně příkladů. · Uvede a charakterizuje didaktické metody ve výuce prvouky a přírodovědy, včetně příkladů. · Vysvětlí podstatu projektového vyučování a badatelsky orientovaného vyučování a možnosti jeho využití ve výuce prvouky a přírodovědy. · Připraví projekt environmentálního vzdělávání a výchovy např. formou vycházky. Cvičení Studující: · Připraví a formou individuální nebo tandemové modelové mikrovýuky realizuje práci s vybranou přírodninou (přírodninami) ve výuce prvouky a přírodovědy, včetně mezipředmětových vazeb. · Reflektuje vlastní modelovou výuku i výuku ostatních studentů. Poslední úprava: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (13.09.2024)
|