Studenti jakéhokoliv studijního programu v rámci tohoto předmětu jako dobrovolníci (tj. práce není finančně honorována) podporují minimálně jednoho žáka (skupinu žáků) formou doučování, hlídání, zajišťování volnočasových aktivit, dobrovolnictví vzájemně prospěšné v rámci komunity apod. (OSPOD, neziskové organizace, pomoc školám, pěstounským rodinám...).
Cílovou skupinou beneficientů dobrovolnické činnosti jsou zejména (ale ne výlučně) znevýhodnění žáci základních a středních škol (například ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí, se speciálními vzdělávacími potřebami, váleční uprchlíci a podobně). Děti/žáci se mohou v průběhu realizace dobrovolnické pomoci obměňovat. Příjemcem dobrovolnické pomoci nemohou být pro účely tohoto kurzu rodinnní příslušníci.
Studující vykonávají dobrovolnické aktivity dle svých aktuálních aktivit a možností. Pokud nemá sám možnost domluvit si podporu konkrétního žáka, může se obrátit se na vyučující předmětu nebo získat informace či kontakt na pracoviště při vstupním reflektivní semináři.
V předmětu studenti sdílejí a reflektují své zkušenosti s dobrovolnickou činností – reflexe je individuální i skupinová.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Students as volunteers (i.e. the work is not financially remunerated) support at least one pupil (group of pupils) in the form of tutoring, babysitting, provision of leisure activities, mutually beneficial volunteering within the community, etc. (OSPOD, non-profit organizations, aid schools, foster families...). The target group of beneficiaries of volunteer activities are mainly (but not exclusively) disadvantaged primary and secondary school students (for example, from socio-economically disadvantaged backgrounds, with special educational needs, war refugees, etc.). Children/pupils can take turns during the implementation of volunteer assistance. Students carry out volunteer activities according to their current activities and possibilities. If he does not have the opportunity to arrange support for a specific student himself, he can contact the teacher of the subject or obtain information or contact the workplace during the introductory reflective seminar. In the subject, students share and reflect on their experiences with volunteer activities - reflection is both individual and group.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Cíl předmětu
Studenti rozvíjí své kompetence v oblasti individuální nebo skupinové podpory dětí/žáků na všech typech základních, příp. středních škol, event. dětí předškolního věku.
Studenti navrhnou, v jaké oblasti bude jejich dobrovolnická činnost probíhat a co k její realizaci budou potřebovat, následně ji realizují.
Poté studenti reflektují své zkušenosti dle otázek zadané šablony jak písemně (formou eseje), tak ústně na setkání v menších skupinách s vyučujícím předmětu.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Deskriptory
Předmět je tvořen 12 hodinami reflektivního semináře, konaného na fakultě, či v online prostředí, a 24 hodinami přímé dobrovolnické činnosti (např. doučování). Pro reflektivní seminář student odevzdává zpracované úkoly dle instrukcí vyučujícího.
Reflektivní seminář je organizován ve formě vstupního semináře (2 hodiny), průběžných konzultací s vyučujícím (6 hodin) a výstupního semináře – závěrečné reflexe (4 hodiny).
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Literatura
Bedřichová, Z., Horká, A., Karasová, V., Lejdarová, J., Polechová, P., Sedláčková, P., Schweidlerová, M. & Starý, J. (2014). Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách. Praha: Programy sociální integrace, Člověk v tísni. ISBN 978-80-87456-54-5.
Dekker, P., & Halman, L. (2003). Voluntering and Values: An Introduction. In P. Dekker & L. Halman (Eds.), The Values of Volunteering. Cross - Cultural Perspectives (pp. 1–12). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.
Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál.
Pilát, M. (2015). Vybrané kapitoly z dobrovolnictví a dobrovolnické praxi. Slezská univerzita v Opavě: Opava.Pospíšilová, T. (2010). Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků.Lidé města, 12(1), 109-133.
Tomšů, B. (2015). Motivace dobrovolníků k dlouhodobému působení ve vybrané neziskové organizaci. Brno: MU, FSS.
Tošner, J., & Soszanská, O. (2002). Dobrovolnictví a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál.
Trutnovská, R. (2016). Fungování dobrovolnictví v ČR — současné trendy a dobrovolnické programy. Forum Socialni Prace. Prague: Charles University, Faculty of Arts, (1), 69–76.
Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Sylabus
Úvodní setkání se studenty – úvod do problematiky, naplánování podpory dětí/žáků, dobrovolnických aktivit (2 hod.) První setkání proběhne hybridně 7. 10. 2024 od 18:05 v učebně R112 či online v prostředí ZOOM: https://cuni-cz.zoom.us/j/8970073449
Přímá dobrovolnická činnost (příprava, samostudium, realizace – přímá práce s dětmi/ žákem/žáky, reflexe (88 hodin), min. 24 hodin přímé činnosti
Možnosti pravidelných průběžných online konzultací k reflexi své činnosti s vyučujícími (6 hodin)
Závěrečné setkání – sdílení zkušeností, reflexe zkušeností (4 hod)
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
24 hodin přímé práce s dětmi/žákem/žáky, příprava činnosti (například didaktických materiálů), reflexe;
Splnění úkolů daných garantem předmětu/vyučujícím. Konkrétně: 1) Odevzdání eseje (text v rozsahu minimálně dvou až tří normostran, tj. mezi 3 600 a 5 400 znaků, do limitu se nepočítá úvodní strana, přílohy ani odkazy na literaturu). Text bude obsahovat verbalizovanou reflexi studenta minimálně k následujícím bodům: - motivace studenta pro vykonávání dobrovolnické činnosti a zdůvodnění výběru konkrétní formy pomoci; - detailní popis vykonávané dobrovolnické činnosti (kdo byl beneficientem doučování či jiné formy pomoci, kdy, kde, jak dlouho a jak často činnost probíhala, jakou formou byla dobrovolnická činnost realizována, jaké konkrétní výsledky dobrovolnická činnost přinesla; v příloze je vhodné text doplnit konkrétními ukázkami výstupů, například fotografiemi z doučování, ukázkami materiálů, které student pro doučování vytvořil a podobně) - reflexe výzev, s nimiž se student při vykonávání dobrovolnické činnosti setkal, a způsoby, jakými je řešil; - reflexe významu dobrovolnické činnosti pro budoucí profesní praxi studenta (například co jste na naučili / uvědomili si, které nově získané kompetence Vám budou užitečné a podobně). Součástí eseje je také podrobný deníkový záznam všech realizovaných činností (datum a časové rozmezí výkonu dobrovolnické činnosti, popis náplně práce, případně poznámky) 2) Prezentace svých zkušeností (ve výše uvedené struktuře) na závěrečném reflektivním semináři, sdílení s dalšími dobrovolníky a diskuze o nabytých zkušenostech. - Odevzdání podkladů z praxe dle stanovených požadavků předmětu a blíže specifikovaných na vstupním reflektivním semináři 1 týden před konáním výstupního reflektivního semináře. - Aktivní účast na reflektivních seminářích dle požadavků předmětu (vstupní a výstupní reflektivní seminář, průběžné konzultace).
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Výsledky učení
Student:
výstižně popíše svou dobrovolnickou činnost a doloží ji svým deníkem;
formuluje nezdary a výzvy, s nimiž se během své dobrovolnické činnosti potýkal;
pojmenuje své úspěchy - co se mu během dobrovolnické činnosti (po)dařilo (jemu i beneficientům);
reflektuje svou zkušenosti z dobrovolnické činnosti;
zhodnotí svou zkušenost z dobrovolnické činnosti pro svůj profesní rozvoj.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)