|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání. V rámci kurzu si studenti sami vyzkouší některé z nástrojů, které jsou užívány ke kognitivnímu a metakognitivnímu tréninku.
Kurz je tvořen třemi bloky.
1. Kognitivní a metakognitivní funkce
V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci.
2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí
V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou.
3. Představení vybraných tréninkových programů
V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (01.09.2019)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání. Výsledky učení:
Poslední úprava: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
JAEGGI, S. M., BUSCHKUEHL, M., JONIDES, J., & PERRIG, W. J. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2008, 105(19), 6829–6833. KLINBERG, T., FERNELL, E., OLESEN, P. J., JOHNSON, M., GUSTAFFSON, P., DAHLSTRÖM, K., … WESTERBERG, H. Computerized training of working memory in children with ADHD--a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2005, 44(2), 177–186. KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice–cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001. 51(2), 185-196. LOKAJÍČKOVÁ, V. Metakognice–vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, 64(3), 287-306. MÁLKOVÁ, G. Co (ne) dokáže instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Československá psychologie. 2006, 50(6), 543. PÁCHOVÁ, A., ŠTUMPF, O. Paměť příliš podceňovaná. In M. Dolejš & M. Charvát, et al., PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech (s. 100-109). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3037-9 PÁCHOVÁ, A. Vliv tréninku pracovní paměti na oblast vyšších poznávacích procesů. In V. Ježková (Ed.) Kvalita ve vzdělávání, XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (428-441). Praha: UK Praha, 2012. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (01.09.2019)
|
|
||
Metody podpory distančního studia Kurz Moodle. Kurz bude strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku bude k dispozici literatura a úkoly. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (01.09.2019)
|
|
||
Kurz je tvořen třemi bloky. 1. Kognitivní a metakognitivní funkce 2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí 3. Představení vybraných tréninkových programů Poslední úprava: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (04.02.2024)
|
|
||
Docházka, absolvování kognitivně tréninkového programu, splění všech úkolů v moodlu Poslední úprava: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Viz Moodle, Kurz s názvem Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení - dálkaří https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15400 Poslední úprava: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|