|
|
|
||
Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v zařízeních, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového či profesního vzdělávání dospělých. Zejména se jedná o vzdělávací agentury a instituce, neziskové a další organizace. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, asistují jim a pomáhají připravovat a realizovat nejrůznější vzdělávací aktivity pro dospělé. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu. Student svou prací a chováním v zařízení pro volný čas reprezentuje Pedagogickou fakultu UK Praha, dodržuje vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit, respektuje povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů. Další informace naleznete na stránkách Střediska pedagogické praxe PedF UK: https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/o-praxich/pedagogicke-praxe-v-bc-studiu/
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
|
|
||
Cílem lektorské praxe je podpora a rozvoj kompetencí studentů organizovat a realizovat zájmové a profesní vzdělávání dospělých v zařízeních různého zaměření a charakteru. Předmět by měl podpořit a zvýšit zájem o učitelské obory a motivovat studenty k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů. Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
|
|
||
Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr. Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující: Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Podmínky získání zápočtu Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (18.02.2025)
|
|
||
LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada. Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
|
|
||
Sylabus Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Studijní opory paralelek realizovaných katedrou pedagogiky jsou k dispozici ve fakultním Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7786. Po úvodním setkání obdrží všichni účastníci k předmětným oporám přístupový klíč. Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Hlavní cíle: Studující charakterizuje kompetence lektora a klíčové okolnosti jeho činnosti. Studující analyzuje pozorované výchovně-vzdělávací situace a na základě příkladu a se zpětnou zkušeného lektora zpracuje přípravy k vyučovací jednotce. Studující diskutuje se zkušeným lektorem, vyučujícím předmětu a ostatními studujícími v rámci reflexe průběh a přínos realizované praxe. Podrobné výsledky učení: Vysvětlí předpoklady úspěšného lektora vzdělávání dospělých. Charakterizuje cílovou skupinu. Uvede příklady vhodného oděvu, vystupování, plnění rolí, komunikace, motivace. Uvede postup ve výuce, včetně jednotlivých fází. Vymezí pojmy výukové cíle, metody, organizační formy, didaktické prostředí a prostředky. Vysvětlí jejich využití při přípravě vyučovací jednotky. Vytvoří pět příprav k vyučovací jednotce. Diskutuje vytvořené přípravy se zkušeným lektorem/mentorem. Na základě reflexe se zkušeným lektorem přípravy upraví. Vyplní pět hospitačních archů. Popíše cílovou skupinu, vyučující/ho, didaktické prostředí, téma, cíle, metody, prostředky, fáze jednotky, jednotlivé aktivity a jejich výstupy, činnost všech činitelů a jejich interakční styl, dále hodnocení, zpětnou vazbu. Diskutuje za použití vyplněných hospitačních archů vyučovací jednotky s hospitovaným. V případě, že je sám hospitovaným, prodiskutuje v opačných rolích s hospitujícím. Hodnotí vhodnost všech prvků studijní jednotky. Charakterizuje okolnosti výuky dospělých. Porovná shody a rozdíly mezi výukou dospělých a žáků v ZŠ a SŠ. Diskutuje všechny okolnosti realizované lektorské praxe, včetně nejzajímavějších zážitků a pozitivních i negativních zkušeností. Vyhodnotí přínos lektorské praxe k osobnímu rozvoji. Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
|