|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (30.08.2021)
Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, rozumí úloze výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu, objasní hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy. Vysvětlí význam sociálních kompetencí pedagogických pracovníků, prokáže znalosti využitelné v praxi v oblasti preventivního působení. Uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (26.09.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 50 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (30.08.2021)
BENDL, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada. BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta. BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: TRITON. BOSCO, G. (2007). Můj život pro mladé. Praha: Portál. BOSCO, T. (1993). Don Bosco. Praha: Portál. JANIŠ, K.; KRAUS, B.; VACEK, P. (2005). Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus. JŮVA, V. (1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK. PECHA, L. (1999). Krutá poema. Brno: Doplněk. PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada. PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (30.08.2021)
Pedagogika jako věda a její předmět, zdroje pedagogických informací. Historický exkurz do vývoje pedagogického myšlení. Edukační prostředí a edukační procesy. Pedagogické principy ve světle cílů a obsahu edukace. Učitel a jeho profese, další pedagogičtí pracovníci. Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě. Nárys sociální pedagogiky, historický vývoj, vymezení a vlivné směry. Významné osobnosti sociální pedagogiky u nás a ve světě. Pedagogizace prostředí, typologie prostředí, intencionální a funkcionální výchova. Prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních. Metody sociálně výchovné činnosti. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (04.03.2022)
Předpokládá se znalost a porozumění pojmům, které budou uvedeny v přednáškách a jejichž podrobné vysvětlení studující získají studiem odborné literatury a studijních materiálů zpřístupněných ve fakultním Moodlu. Povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014. Dále je povinně třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 73-131. ---------------- Dále jsou vyžadovány znalosti týkající se předtočených výkladů, které jsou (v případě výuky týkající se problematiky sociální pedagogiky) umístěny na webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ (sekce "Nahrané přednášky"). Pokud se týká předtočených výkladů, jsou obdobou studia literatury v rámci samostudia. V případě sociální pedagogiky budou mít studenti k dispozici 3 předtočené přednášky obsahující většinu látky, která bude probírána v rámci prezenční výuky (přednášek). Přednášky budou k dispozici na webových stránkách vyučujícího (Stanislav Bendl) a budou zpřístupněny po prezenční výuce. Tři předtočené výklady najdete na webu: https://alya.cdsw.cz/bendls/ Jedná se o čísla „přednášek“ s těmito hesly: č. 31: Úvod do PG: Prostředí a jeho vliv na člověka – pedagogizace prostředí Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně. č. 32: Úvod do PG: Prevence rizikového chování žáků Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně. č. 33: Úvod do PG:: Pedagogická teleologie a vlivné směry sociální pedagogiky Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně. ----------------------------- Orientace v problematice je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách, předtočené výklady, prezentace a další studijní opory zpřístupněné ve fakultním Moodlu. Dále rovněž informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2016). Studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné. Didaktický test bude probíhat online v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že studenti budou moci při jeho psaní používat poskytnuné studijní materiály, nebo jakékoliv jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v problematice. Nebude stačit pouhé vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů. Otevřených otázek (okruhů) bude celkově 10, každý okruh bude za 3 body. Minimální počet bodů k úspěšnému složení zkoušky bude 18 (tj. 60%). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (13.10.2022)
On-line studijní opory.
|