Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (25.09.2020)
Výuka předmětu zahrnuje témata související s principy, metodami a postupy práce s žáky a s celými třídami /žákovskými skupinami ve společném vzdělávání. Studenti si osvojí související aktuální legislativní předpisy v tuzemsku, získají orientaci v současných podmínkách inkluzivního vzdělávání. Budou seznámeni s katalogy podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s možnostmi jejich aplikací v praxi. Katalogy podpůrných opatření jsou k dispozici k volnému nahlédnutí zde: http://katalogpo.upol.cz/
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (10.09.2022)
The teaching of the subject includes topics related to the principles, methods and procedures of working with pupils and whole classes / pupil groups in collaborative learning. Students will learn related current legislative regulations in the country, gain orientation in the current conditions of inclusive education. They will become familiar with catalogues of support measures for pupils with special educational needs and the possibilities of their application in practice. The catalogues of support measures are available for free consultation here: http://katalogpo.upol.cz/
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (29.01.2023)
ADAMUS P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy. Evaluační nástroj hodnocení kvality inkl. školy. Slezská univerzita v Opavě, 2015, ISBN 978- 80- 7510- 190 -7.
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. 2. vydání. V Praze: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (29.01.2023)
Výukabude věnována klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:
1. Integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, praktické nastavení 2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání, inkluzivní design výuky 3. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi 4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků 5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenskéhopracoviště)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (29.01.2023)
Písemná reflexe kvality inkluzivní praxe vybrané školy (ZŠ nebo SŠ), popř. zpracování návrhu inkluzivních a podpůrných opatření u vybrané skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Přesné zadání úkolu a jeho výběr proběhne v rámci první výuky.