|
|
|
||
Předmět úzce navazuje na znalosti získané ze somatologie a základů sexuologie a reprodukčního zdraví. Seznamuje studenty se zákonitostmi růstu a vývoje v jednotlivých věkových obdobích včetně jejich specifik. Zmiňuje důležitost preventivní péče pro optimální vývoj dítěte. Navazuje na Program WHO Zdraví 21, který ve svých cílech označuje zdravý start do života za hlavní prioritu každé společnosti. Umožňuje aplikovat poznatky z oblasti zdravovědy v nových souvislostech.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je na základě vybraných poznatků seznámit studenty s principy moderní komplexní péče o děti a dospívající. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty se základními problémy současné rodiny, rodinného soužití. Student rozvíjí své kompetence ve fungování spolupráce při ochranně a pomoci rodinám. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí souvisejících s měnícími se trendy v oblasti pediatrie a sociální pediatrie. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 86 hodinám. Doba očekávané přípravy na přednášku 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zkoušku 25 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Bláhová, K. & et al. (2013). Kazuistiky z pediatrie. Praha: Mladá fronta. Dunovský, J. & et al. (1999). Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. Klíma, J. & et. al. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. Kukla, L. (2017). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada. Ludíková, B. (2013). Základy pediatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Nožířová, J. (2012). Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha. O`callaghan, Ch. & Stephenson, T.(2005). Pediatrie do kapsy. Praha : Grada. Velemínský, M. & et al. (2009). Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. Velemínský, M. & Velemínský, M. (2017). Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. Praha: Triton. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Podmínky pro získání zkoušky: - V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 60 %. - Písemný test bude mít dvě části: základy pediatrie - základy sociální pediatrie. Z každé části testu musí student obdržet min. 70 % (tedy min. 70 % ze základů pediatrie a min. 70 % ze základů sociální pediatrie). Pokud bude splněno toto kritérium, vytvoří se poté celková známka (dle získaného celkového počtu bodů). Pokud student neuspěje (obdrží známku 4), v dalším termínu koná obě části zkoušky. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
||
1. Organizace preventivní a léčebné péče o děti a dospívající. Základy neonatologie, novorozenecký screening. Výuka dr. David - 1.3.2025 dr. Hanušová - 29.3.2025 Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
|
|
||
Studující: - vysvětlí význam a vzájemné propojení pediatrie, sociální pediatrie a dalších oborů, - popíše organizaci a části pediatrická péče, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech typy prevence v pediatrii, - popíše základy neonatologie a novorozeneckého screeningu, - vysvětlí v čem spočívá očkování, aktivní imunizace dítěte, poruchy imunitního systému, - diskutuje o preventivních prohlídkách a preventivních programech na podporu zdraví, - vysvětlí propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech symptomatologii nemocí v dětském věku, - uvede a vysvětlí vybraná onemocnění dětského věku (např. metabolická, respirační, alergická, gastrointestinální onemocnění). - vysvětlí a uvede na příkladech zdravotní rizika spojená s pobytem ve školních a předškolních zařízeních. - vysvětlí pojem, obsah a okruhy sociální pediatrie, - rozliší etapy vývoje poznání dítěte a dětství, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související se sociální pediatrií, - vyjmenuje a popíše vybrané demografické ukazatele, které souvisejíc se sociální pediatrií, - uvede na příkladech vybrané varianty alternativních rodin, forem soužití, - popíše význam a pojetí rodiny, - vyjmenuje typologie rodin, rodinných systémů, - vysvětlí attachment, typologii forem připoutání, včetně problémů s připoutáním, - uvede možnosti sladění rodinného a pracovního života včetně vysvětlení nástrojů realizace, - uvede základní právní normy, které souvisejí s rodinným právem, - popíše základní principy rodinného práva, - vysvětlí vznik a zánik manželství, práva a povinnosti manželů, - popíše vznik mateřství a otcovství, - vyjmenuje a popíše povinnosti dětí a rodičů, - diskutuje o homoparentalitě, - vyjmenujte poruchy rodiny, - definuje násilí v rodině, - vysvětlí, co znamená syndrom CAN, CSA, EAN, - diskutuje o rizikových faktor, které se mohou podílet na vzniku syndromu CAN, CSA, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí s násilím v rodině, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může obracet ohrožené dítě či jiná osoba v souvislostí se syndromem CAN či CSA, - vyjmenuje a popíše základní pojmy související s Úmluvou o právech dítěte, - aplikuje na konkrétních příkladech ze školy praktické propojení s Úmluvou o právech dítěte, - vyjmenuje opční protokoly k Úmluvě o právech dítěte. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
|