|
|
|
||
Předmět navazuje na základní znalosti ze somatologie. Poskytuje ucelený pohled na lidskou sexualitu a na faktory ovlivňující reprodukční zdraví ve všech fázích života. Sleduje negativní jevy poškozující reprodukční zdraví dospívajícího a způsoby prevence. Zahrnuje otázky plánování rodičovství, vč. metod antikoncepce či asistované reprodukce. Upozorňuje na problematiku gynekologických onemocnění (vč. karcinomů), pohlavně přenosných chorob, a to s akcentem na prevenci. Seznamuje s vyšetřovacími metodami v gynekologii a porodnictvím, s průběhem těhotenství a porodu
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.12.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je na základě vybraných poznatků seznámit studenty s aktuálními principy komplexní péče o reprodukční zdraví. Dalším cílem předmětu je studentům zprostředkovat základní vhled do sexuologie s akcentem na preventivní přístupy k reprodukčnímu zdraví. Student rozvíjí své kompetence v rámci ochrany svého reprodukčního zdraví. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí souvisejících s měnícími se trendy v oblasti sexuologie a reprodukčního zdraví. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. říprava na zkoušku a zkouška 17 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Feinmann, J. (2012). Všechno, co by dívka měla vědět o svém menstruačním cyklu. Praha: Svojtka & Co. Fifková, H. & et al. (2009). Sexuální výchova: vybraná témata: výchova ke zdraví: příručka pro učitele. Praha: MŠMT ve spolupráci s VÚP v Praze. Hamanová, J. & et al. (2014). Na cestě k dospělosti, aneb, Na co se nejčastěji ptáte: (pro 11-15leté). Ostrava: Centrum pro rodinu a sociální péči. Machová, J.& Hamanová, J. (2002). Reprodukční zdraví v dospívání. Jinočany : Nakladatelství H&H, 2002. ISBN 80-86022-94-3 Šrámková, T. (2015). Sexuologie pro zdravotníky. Praha: Galén. Šulová, L., Fait, T.& weiss, P. (2011). Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf. Vránová, V. (2010). Výchova k reprodukčnímu zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Weiss, P. (2010). Sexuologie. Praha : Grada. Zvěřina, J. (2012). Lékařská sexuologie. 1. vyd. Praha: Karolinum. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (12.12.2021)
|
|
||
Podmínky pro získání klasifikovaného zápočtu: 1) V průběhu semestru: - průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 60 %. - prezentace vybraného tématu ve vypsaném termínu na setkání.
Student/studentka bude připuštěn/a k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly (viz bod výše). 2) Úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
1. Repetitorium ze somatologie a fyziologie pohlavního systému. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Studující: - vysvětlí vzájemné provázání somatologie, výchovy ke zdraví a reprodukčního zdraví, - popíše a vysvětlí anatomii a fyziologii pohlavního systému, - vysvětlí na příkladech význam reprodukčního zdraví pro člověka, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech typy prevence v souvislosti s reprodukčním zdravím, - vysvětlí v čem spočívá pohlavní identita, sexuální identifikace, sexuální role, - diskutuje o vývoji sexuality v jednotlivých etapách života člověka a sexuálním zrání, - vysvětlí propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození reprodukčního zdraví s akcentem na prevenci, - diskutuje o preventivních prohlídkách a preventivních programech na podporu reprodukčního zdraví, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související se sexuálními parafiliemi, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech vybrané sexuální parafilie, - uvede a vysvětlí vybrané sexuálně přenosné choroby. - vysvětlí a uvede na příkladech zdravotní rizika spojená s promiskuitním chováním, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související s menstruačním cyklem, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech + a vybraných menstruačních pomůcek, diskutuje o menstruační chudobě, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související se sexuálními dysfunkcemi, - diskutuje o LGBT+ problematice v ČR, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související s problematikou antikoncepce, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech + a – jednotlivých antikoncepčních metod, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související s plánovaným rodičovstvím, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související s těhotenstvím a porodem, - diskutuje o problematice domácích porodů, - diskutuje o vzájemném propojení problematiky antikoncepce a plánovaného rodičovství, těhotenství, umělého přerušení těhotenství a neplodností, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související s problematikou neplodnosti, - diskutuje nad aktuálními trendy v souvislosti s reprodukčním zdravím. - aplikuje na konkrétních příkladech ze školy praktické propojení s reprodukčním zdravím. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|