Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
The subject comes out of present-day reality of our schools and school institutions and emphasizes the procedures that teacher can use in his everyday work experience. Attention is given to substantial theoretical questions of violence and bullying with accent to its cause in children's collective. Specific methods of preventing and solving school bullying are studied to great detail as well as causes for failure of such preventive and repressive methods. Part of the course is also familiarization with institutional forms of assistance.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Cíl předmětu -
Studující s využitím znalostí v oblasti násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Using knowledge in the field of violence and bullying, the student will assess and analyze model situations of bullying in children groups, propose a suitable solution procedure and appropriate prevention.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Literatura -
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004.
BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma.
Praha : Albatros, 2006.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.
SPURNÝ, J. Psychologie násilí. Praha : Eurounion, 1996.
WEBSTER-DOYLE, T. Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha : Pragma, 2002.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.08.2019)
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004.
BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma.
Praha : Albatros, 2006.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.
SPURNÝ, J. Psychologie násilí. Praha : Eurounion, 1996.
WEBSTER-DOYLE, T. Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha : Pragma, 2002.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke zkoušce: aktivní účast na seminářích (splnění úkolů v Moodle), úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.09.2020)
Requirements for the exam: active participation in seminars (completion of tasks in Moodle), successful completion of the credit test (one regular and two resit dates).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus -
1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.
2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.
3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.
4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.
5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.
6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.
7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.
8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.
9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.
10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
11. Příklady dobré praxe, význam odborné supervize.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.08.2019)
1. Introduction. Basic terminology, study literature and further sources of information. 2. Violence and bullying in children's collective - situation in Czech Republic. 3. Causes of delinquent behavior among youth. 4. Legislative and methodical measures for prevention and resolution of school bullying 5. Typical situations of school bulling, case studies. 6. Psychology of bully and victim. 7. Specific and non-specific prevention of violence and bulling 8. Detection and diagnosis of violence and bullying 9. Means of intervention when bullying is detected 10. Professional team cooperation in preventing and solving school bullying. 11. Examples of good practice, significance of professional supervision.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.08.2019)