PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Tělesná výchova pro vychovatele II - OKBV3T036A
Anglický název: Physical education for educators II.
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9027
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Pokorný
Vyučující: Mgr. Michael Kupilík
PhDr. Kristýna Vighová
Prerekvizity : OKBV3V026A
Anotace -
Seznamuje se základy specifických, kondičních, sportovních, netradičních motorických činností a her a jejich praktickou aplikaci ve vyučování tělesné výchovy. Součástí je také problematika úpolových her a průpravných úpolů. Dále sportovní lezení na umělé stěně, bouldering a outdoorové aktivity. Odkaz na studijní oporu v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9027
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (06.09.2024)
Cíl předmětu -
  • Seznámit studující se základy specifických, kondičních, sportovních a netradičních motorických činností a her.
  • Naučit studující prakticky aplikovat různé motorické činnosti a hry ve výuce tělesné výchovy.
  • Poskytnout studujícím znalosti a dovednosti v oblasti úpolových her a průpravných úpolů.
  • Seznámit studující se sportovním lezením na umělé stěně, boulderingem a outdoorovými aktivitami.
  • Připravit studující na integraci těchto aktivit do tělesné výchovy, se zaměřením na bezpečnost a rozvoj pohybových dovedností.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (16.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. Podmínkou splnění je zpracování seminární práce ve zvolené oblasti.

Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (06.09.2024)
Literatura -

Kirchner,J., Hnízdil,J. Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada, 2004.

Neuman,J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál, 2000.

Baláš, J., Strejcová, B., & Vomáčko, L. (2008). Lezeme a šplháme - 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. Praha: Grada

Ballu, Y. (1997). Horolezci (J. Žák, Trans.). Praha: Brána.

DLOUHÝ, M. Úvod do teorie a didaktiky průpravných úpolů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 978-80-7603-139-5. 2019.

PAVELKA, R., STICH, J. Vývoj bojových sportů, Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2018-3

KIRCHNER, J., HNÍZDIL, J. Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada 2004.

NEUMANN, J. a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999.

Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (06.09.2024)
Sylabus -

Pohybové a sportovní aktivity a hry, včetně jejich modifikace.

1.     Sportovní a netradiční sportovní hry.

2.     Lezení na umělé stěně, technika, taktika, hry na lezecké stěně, vázání základních uzlů, navazování na lano, teorie, technika jištění a sebejištění, slaňování, bezpečnostní zásady.

3.     Trénink disciplín v lanovém centru.

4.     Outdoorové aktivity v různých ročních obdobích, pro různé věkové a výkonnostní kategorie.

5.     Specifika výuky ve školní a mimoškolní tělesné výchovy, bezpečnostní zásady. Pravidla pobytu v přírodě, ochrana přírody.

6.      Základní úpoly, průpravné úpoly, úpolové hry, základy sebeobrany, metodicko organizační aspekty nácviku, didaktika úpolů a bezpečnostní zásady.

 

Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (09.09.2024)
Studijní opory -

Odkaz na studiní oporu - kurz v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9027

Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (27.01.2020)
Výsledky učení -
  • Studující vysvětlí a předvedou základy specifických a netradičních motorických činností a jejich využití ve školní tělesné výchově.
  • Studující aplikují úpolové hry a průpravné úpoly v praxi a navrhnou jejich začlenění do vyučovacích hodin tělesné výchovy.
  • Studující předvedou základní techniky sportovního lezení na umělé stěně a boulderingu s důrazem na bezpečnost a metodiku výuky.
  • Studující zorganizují a realizují jednoduché outdoorové aktivity a začlení je do výuky tělesné výchovy.
  • Studující analyzují možnosti využití netradičních motorických činností a her pro rozvoj fyzické kondice a sociálních dovedností u žáků.
  • Studující navrhnou a obhájí bezpečnostní pravidla a metodické postupy při provádění sportovního lezení a outdoorových aktivit ve školním prostředí.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Mgr. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK