Předmět studenty seznámí s aktuálními otázkami vzdělávacího systému od preprimárního stupně po terciární úroveň, se současnými pedagogickými koncepcemi, které se promítají do pojetí práce škol a školských zařízení, s jednotlivými vzdělávacími programy.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
The course introduces students to current issues of the educational system from the pre-primary to the tertiary level, to current pedagogical concepts that are reflected in the concept of the work of schools and school facilities, and to individual educational programs.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu:
Studující popíše aktuální změny v legislativních předpisech.
Analyzuje a s využitím teoretických poznaků zhodnotí aktuální národní strategii vzdělávání.
Prokáže znalost koncepsí vzdělávací politiky pro regionální školství.
Výsledky učení:
Studující:
S využitím poznatků z oblasti vzdělávacích procesů ve škole zhodnotí problematiku rámcového a školního kurikula.
Navrhne možné přístupy pro oblast altertativního vzdělávání.
Prokáže znalost procesu utváření systému předškolní výchovy a vzdělávání pro současné mateřské školy.
S využitím aktuálních výzkumných poznatků diskutuje otázky výchovy mimo vyučování a možnosti trávení volného času.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Course Objectives:
The learner will describe current changes in legislative regulations. The student will analyze and evaluate the current national education strategy using theoretical knowledge. The learner will demonstrate knowledge of the concept of education policy for regional education. Learning Outcomes:
Learners will:
Using knowledge of educational processes in the school, evaluate issues in the framework and school curriculum. The learner will propose possible approaches for the field of alternative education. Demonstrate knowledge of the process of shaping the early childhood education system for contemporary kindergartens. Using current research evidence, discuss issues of education outside the classroom and leisure opportunities.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Deskriptory
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 50 hodinám. Doba očekávané přípravy: samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu:
studující s využitím poznaků ze seminářů analyzuje dle struktury zadání v Moodle Aktuální národní strategii vzdělávání v ČR do r. 2030 a vypracuje písemný podklad k zápočtovému kolokviu.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (04.03.2024)
Credit requirements:
The student, using the knowledge from the seminars, analyses according to the structure of the assignment in Moodle the Current National Strategy of Education in the Czech Republic until 2030 and prepares a written document for the credit colloquium.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Literatura
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
Průcha, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál.
Rýdl, K. (2003). Inovace školských systémů. Praha: ISV.
Silberman, M., Lawsonová, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Sylabus -
Obsahové vymezení: 1. Aktuální změny v legislativních předpisech. 2. Koncepce vzdělávací politiky pro regionální školství. 3. Vzdělávací procesy ve škole, seznámení s problematikou rámcového a školního kurikula. 4. Pedagogické koncepce a jejich projevy ve školní praxi. 5. Alternativní školy a přístupy. 6. Aktéři výchovných a vzdělávacích procesů ve škole. 7. Systém předškolní výchovy a vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy. 8. Otázky výchovy mimo vyučování, možnosti trávení volného času.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Content definition:
Concept of education policy for regional education.
Educational processes in schools, introduction to the issues of framework and school curriculum.
Pedagogical concepts and their manifestations in school practice.
Alternative schools and approaches.
Actors of educational and training processes in school.
The system of pre-school education and training in the conditions of contemporary kindergarten.
Issues of education outside the classroom, possibilities of spending free time.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Studijní opory
On-line studijní opora na adrese:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6667
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)