|
|
|
||
Předmět má vybavit studenty znalostmi o stavbě a zejména funkci lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro vychovatele. Důraz je kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení vývoje a biologických zvláštností dětí školního věku.
Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (13.09.2021)
|
|
||
Student - definuje základní pojmy - je schopen správně používat odbornou terminologii - vysvětlí stavbu a funkci jednolivých soustav a jejich dílčích částí a jejich patologie, zejména v dětském věku - znalosti o stavbě lidského těla je schopen dávat do kontextu Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
Podmínkou pro ukončení je splnění testu minimálně na 70%. Na splnění testu lze využít 3 pokusy. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava. HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada. Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum. PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK. Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy. 2. Muskuloskeletární systém. 3. Kardiovaskulární systém. 4. Respirační systém. 5. Gastrointestinální systém. 6. Urogenitální systém. 7. Imunitní soustava. 8. Endokrinní soustava. 9. Nervová soustava. 10. Smyslová soustava. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (19.09.2024)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8953 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Student/studentka: - definuje základní pojmy vztahující se k jednotliým tématům, - popíše stavbu jednotlivých soustav, orgánů, tkání a buňky s důrazem na anatomii a její možné patologie, - vysvětlí funkci jednotlivých soustav, orgánů, tkání a buňky, - rozdělí tkáně dle různých kritérií a charakterizuje jejich základní funkci, - používá odbornou terminologii ve správných sousvislostech, - popíše stavbu jednotlivých soustav na obrázku, - uvede příklady častých onemocnění daných soustav, vysvětlí příčiny jejich vzniku a možnou prevenci, - popíše význam integračních soustav pro fungování oranismu jako celku, - vysvětlí provázanost nervové soustavy a ostatních soustav, - porovná změny organismu během ontogenetického vývoje, - vysvětlí hierarchické uspořádání organismu. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|