PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do psychologie - OKBU1U110A
Anglický název: Introduction to Psychology
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem a s jeho aplikací na pedagogickou realitu. V rámci kurzu bude představena psychologie jako samostatná vědní disciplína, ukázána její metodologie a vztah k ostatním oborům. Důraz přitom bude kladen na odlišení laického a vědeckého pohledu na prožívání a chování člověka. Kurz se bude věnovat především základním pojmům z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které jsou klíčové pro následné porozumění specifikům dětí školního věku, výkonu učitelského povolání a vedení učitelských týmů. Osvojení psychologické perspektivy vůči uvedeným pojmům bude podpořeno základním uvozením historického vývoje psychologického poznání.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem a klíčovými psychologickými poznatky v oblasti osobnosti, komunikace, skupinové dynamiky, učení a profesní náročnosti, které je nutné brát na zřetel ve vedení vzdělávací instituce.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Deskriptory

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.

 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky k zakončení kurzu:

  • odevzdání seminárního úkolu
  • úspěšné absolvování závěrečného testu (bližší popis testu bude představen na prvním setkání)
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Literatura

Základní:

Pro kombinovanou formu jsou opory kurzu k dispozici prostřednictvím Moodlu. Studující v Moodlu získají prezentace ke všem přednášeným tématům, naskenované kapitoly z povinné literatury a další doprovodné texty.

KASSIN, S. M. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1716-3

Doporučená:

KERN, H. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-426-5

NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1499-3

PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-24-70871-0

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Sylabus

Tematické okruhy:

  1. vymezení psychologie, psychologické disciplíny, metodologie psychologických výzkumů
  2. základní přehled psychologických škol a směrů: začátky vědecké psychologie, psychoanalýza, gestaltpsychologie, behaviorismus, kognitivní, humanistická a postmoderní psychologie
  3. osobnost, struktura a dynamika, poznávání osobnosti
  4. emoce, temperament
  5. myšlení, inteligence, paměť, pozornost
  6. učení, motivace
  7. jazyk a řeč, komunikace
  8. sociální vztahy, sociální skupiny
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Výsledky učení

Studující na základě absolvovaného předmětu dokáží:

1.      Definovat psychologii jako vědeckou disciplínu; vysvětlit její význam pro pedagogickou praxi.

2.      Charakterizovat základní psychologická paradigmata a směry (hlubinná psychologie, behaviorismus, gestaltpsychologie, kognitivní psychologie, humanistická psychologie, sociální konstruktivismus) a jejich přínosy při řešení konkrétních pedagogických situací.

3.      Vymezit pojem osobnost, vysvětlit alespoň jednu teorii osobnosti a popsat typologii osobností; vyjmenovat a charakterizovat pět základních osobnostních rysů (Big 5) a uvést příklady jejich projevů v chování vyučujících a žáků/žákyní.

4.      Popsat proces vývoje identity, jeho význam v období dětství a dospívání; vysvětlit souvislost mezi identitou a sociálními rolemi; uvést příklady situací ze školní praxe, kde dochází k rolovým a identitním konfliktům.

5.      Rozlišit percepci a kognici, popsat jejich vzájemné prolínání a objasnit základní percepční principy.

6.      Charakterizovat základní typy myšlení s příklady jejich využití v praxi; definovat pojmy kognitivní ekonomie a kategorizace; vymezit základní druhy paměti (krátkodobá, dlouhodobá, pracovní) a uvést příklady podpory paměti ve školním učení.

7.      Vysvětlit základní typy učení (neasocianistické, asocianistické, komplexní a sociální učení); definovat alespoň tři zákony učení a uvést příklady jejich využití ve školním prostředí.

8.      Rozlišit vnitřní a vnější motivaci, popsat Maslowovu teorii potřeb a vysvětlit pojem výkonové motivace.

9.      Vymezit pojem emoce, rozlišit primární a sekundární emoce a popsat jejich fyziologické, expresivní a prožitkové složky; vysvětlit roli emocí ve školním učení; odůvodnit význam pozitivního a bezpečného klimatu pro školní učení.

10.   Definovat znaky sociálních skupin; charakterizovat dynamiku sociálních skupin a popsat fenomény jako konformita, sociální facilitace a inhibice, sociální zahálení nebo rozložení zodpovědnosti.

11.   Vysvětlit koncept stresu, copingových strategií a syndromu vyhoření v souvislosti s profesí učitele a význam kolegiální podpory.

12.   Definovat sociální komunikaci; rozlišit verbální a neverbální komunikaci; vyjmenovat alespoň pět zásad efektivní komunikace a ilustrovat je na příkladech ze školního prostředí.

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK