|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem a s jeho aplikací na pedagogickou realitu. V rámci kurzu bude představena psychologie jako samostatná vědní disciplína, ukázána její metodologie a vztah k ostatním oborům. Důraz přitom bude kladen na odlišení laického a vědeckého pohledu na prožívání a chování člověka. Kurz se bude věnovat především základním pojmům z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které jsou klíčové pro následné porozumění specifikům dětí školního věku, výkonu učitelského povolání a vedení učitelských týmů. Osvojení psychologické perspektivy vůči uvedeným pojmům bude podpořeno základním uvozením historického vývoje psychologického poznání.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem a klíčovými psychologickými poznatky v oblasti osobnosti, komunikace, skupinové dynamiky, učení a profesní náročnosti, které je nutné brát na zřetel ve vedení vzdělávací instituce. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Podmínky k zakončení kurzu:
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Základní: Pro kombinovanou formu jsou opory kurzu k dispozici prostřednictvím Moodlu. Studující v Moodlu získají prezentace ke všem přednášeným tématům, naskenované kapitoly z povinné literatury a další doprovodné texty. KASSIN, S. M. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1716-3 Doporučená: KERN, H. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-426-5 NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0 PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1499-3 PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-24-70871-0 Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Tematické okruhy:
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Studující na základě absolvovaného předmětu dokáží: 1. Definovat psychologii jako vědeckou disciplínu; vysvětlit její význam pro pedagogickou praxi. 2. Charakterizovat základní psychologická paradigmata a směry (hlubinná psychologie, behaviorismus, gestaltpsychologie, kognitivní psychologie, humanistická psychologie, sociální konstruktivismus) a jejich přínosy při řešení konkrétních pedagogických situací. 3. Vymezit pojem osobnost, vysvětlit alespoň jednu teorii osobnosti a popsat typologii osobností; vyjmenovat a charakterizovat pět základních osobnostních rysů (Big 5) a uvést příklady jejich projevů v chování vyučujících a žáků/žákyní. 4. Popsat proces vývoje identity, jeho význam v období dětství a dospívání; vysvětlit souvislost mezi identitou a sociálními rolemi; uvést příklady situací ze školní praxe, kde dochází k rolovým a identitním konfliktům. 5. Rozlišit percepci a kognici, popsat jejich vzájemné prolínání a objasnit základní percepční principy. 6. Charakterizovat základní typy myšlení s příklady jejich využití v praxi; definovat pojmy kognitivní ekonomie a kategorizace; vymezit základní druhy paměti (krátkodobá, dlouhodobá, pracovní) a uvést příklady podpory paměti ve školním učení. 7. Vysvětlit základní typy učení (neasocianistické, asocianistické, komplexní a sociální učení); definovat alespoň tři zákony učení a uvést příklady jejich využití ve školním prostředí. 8. Rozlišit vnitřní a vnější motivaci, popsat Maslowovu teorii potřeb a vysvětlit pojem výkonové motivace. 9. Vymezit pojem emoce, rozlišit primární a sekundární emoce a popsat jejich fyziologické, expresivní a prožitkové složky; vysvětlit roli emocí ve školním učení; odůvodnit význam pozitivního a bezpečného klimatu pro školní učení. 10. Definovat znaky sociálních skupin; charakterizovat dynamiku sociálních skupin a popsat fenomény jako konformita, sociální facilitace a inhibice, sociální zahálení nebo rozložení zodpovědnosti. 11. Vysvětlit koncept stresu, copingových strategií a syndromu vyhoření v souvislosti s profesí učitele a význam kolegiální podpory. 12. Definovat sociální komunikaci; rozlišit verbální a neverbální komunikaci; vyjmenovat alespoň pět zásad efektivní komunikace a ilustrovat je na příkladech ze školního prostředí. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|