PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář k bakalářské práci I - OKBS3S131A
Anglický název: Bachelor Thesis Seminar I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OKBS3S109A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S132A, OKBS3A143C
Anotace -
Cílem předmětu je připravit studenty po stránce formální i metodologické na zpracovávání bakalářského úkolu. Seznámí se s různými přístupy ke zpracování odborného textu. Získají přehled o základních výzkumných metodách a dovednost s nimi pracovat.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Cíl předmětu

Studující se připravují po stránce formální i metodologické na zpracovávání bakalářského úkolu. Seznámí se s různými přístupy ke zpracování odborného textu. Získají přehled o základních výzkumných metodách a dovednost s nimi pracovat.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   16 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         seminární práce 40 hodin

·         plnění průběžných úkolů 44 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k udělení zápočtu – výuka s podporou MOODLE:

1. aktivní účast ve výuce, průběžné plnění úkolů v MOODLE

2. zpracování písemného návrhu (projektu) vlastní bakalářské práce vč. předběžného seznamu odborné literatury (citace dle platné normy),

3. prezentace úkolu na semináři (představení tématu, zamýšlených cílů, zvolených metod a předpokládané náplně práce).

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2021)
Literatura

Povinná literatura:

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6

FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc:Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. 199 s. ISBN  80-244-0765-5.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-0.

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-40-3.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K. aj. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-313-0

Doporučená literatura:

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9

HOLOUŠOVÁ, D.; KROBOTOVÁ, M. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0458-3.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Sylabus

Obsahové zaměření:

1. Charakteristika základních typů pedagogického výzkumu.

2. Formulování výzkumnéhé problému a výzkumných otázek 

3. Charakteristika metod pedagogického, psychologického a sociologického výzkumu.

4. Hlediska pro výběr vhodných témat bakalářských prací.

5. Charakteristika postupných kroků při přípravě bakalářské práce.

6. Práce s odbornou literaturou, bibliografické citace.

7. Jazyková stránka zpracování odborných textů.

8. Obsahová a formální stránka bakalářské práce.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Výsledky učení

Studující

charakterizuje základních typy pedagogického výzkumu

formuluje výzkumný problém a výzkumné otázky 

charakterizuje metody pedagogického výzkumu (kvalitativní a kvantitativní získávání dat)

popisuje postupné kroky při přípravě projektu bakalářské práce

pracuje s odbornou literaturou, orientuje se v tvorbě bibliografických citací, cituje dle platných norem

koncipuje metodologický postup řešení výzkumného problému s ohledem na potřebnou validitu a reliabilitu  

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK