|
|
|
||
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vybraných minorit a s možnými dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání žáků. Základním východiskem je široký kontext sociálního znevýhodnění zahrnující kulturní, etnické, jazykové i socioekonomické odlišnosti, které mohou vytvářet bariéry ve vzdělávání dětí a žáků. Zvláštní pozornost je věnována specifické situaci osob ze sociálně vyloučených lokalit a postavení cizinců v ČR. Dále se předmět soustředí na podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a na možnou podporu těchto žáků ve spolupráci školských institucí a sociálních služeb
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Zápočtový test, správnost odpovědí min. 70 %. Možnost dvou opravných pokusů. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
Povinná literatura: NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4. NĚMEC, Z. Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023. ISBN 978-80-7578-129-1. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodika-identifikace-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim-v-zakladni-skole/ RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ, P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy Doporučená literatura: BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6. FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/ KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5. NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání 2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků 3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému 4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání 5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání 6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání 7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání 8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků 9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|