|
|
|
||
V předmětu se studenti seznámí s pohledy vývojové a sociální psychologie na období věku školního, ale i předškolního, aby porozuměli návaznosti jednotlivých vývojových etap a zákonitostem vývoje v jednotlivých životních etapách, socializaci a sociálně-psychologickým souvislostem soužití ve skupinách. Důraz bude kladen na speciálně-pedagogický kontext.
Předmět má opory v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2466
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Zkouška je udělována na základě testu, jehož obsah vychází z přednášek a samostudia. Test vyžaduje přípravu prostřednictvím povinných studijních podkladů a souboru testových úloh, s kterým se studující předem mají možnost seznámit. Všechny studijní opory jsou uvedeny v Moodlu. Test bude skládán v Moodlu. Zápočet je udělován na základě seminární práce. Ta bude popisem a zamyšlením nad konkrétním případem dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami (dle vlastní volby), a to z perspektivy vývojové či sociální psychologie. Zadání: popis případu ve formě jednoduché kazuistiky, vyzdvihnout aplikaci alespoň tří Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Základní Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006. Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Doporučená Damon, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006. Piaget, J. – Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (04.05.2020)
|
|
||
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.
Tématické okruhy přednášek:
1. Úvodní informace o předmětu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje 2. Sociální skupiny; sociální vliv 3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami 4. Školní třída - diagnostika 5. Školní třída - práce se skupinou 6. Příběh psychického vývoje a jeho pojmová struktura 7. Vývojové výzvy v oblasti afektivní 8. Vývojové výzvy v oblasti kognitivní
Na společných setkáních se studenti seznámí s problematikou čtení povinné literatury. Oporou při samostudiu je kurz v aplikaci Moodle, kde jsou k dispozici podklady k jednotlivým tématům. Jednak v podobě power-pointových prezentací k jednotlivým přednáškám, jednak výňatky z odborných publikací. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (04.05.2020)
|