PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování - OKBQ4P052A
Anglický název: Prevention of risky behaviour
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ4P022A
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách a získané znalosti z předešlého studia.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky, rizikového chování analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhuje možnosti řešení a prevence, zorientuje se a čerpá z odborné literatury. 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 150
Odpovídající množství kreditů 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky:
Cvičení: 14
Praxe:
Příprava na výuku 20 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 46 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce
Příprava na zápočet
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinných dokumentů. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínkou zakončení předmětu:

  • absolvování písemného testu. Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění výsledků učení předmětu s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování odpovědí. (Jeden řádný a dva opravné termíny).
  • Aktivní účast na seminářích (min. 75%)
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -

1. Vymezení problematiky rizikového chování.

2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.

3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.

4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících.

5. Prevence a řešení rizikového chování.

6. Školní preventivní program a sociální pedagogika.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Studijní opory

Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8473

klíč k zápisu vám bude zaslán před začátkem semestru.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Výsledky učení -

Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky  analyzuje, posoudí a zhodnotí modelové situace rizikového chování žáků v současné škole, navrhne možnosti řešení, ale především prevence v různých úrovních.

Orientuje se v aktuální legislativě, doporučeních pro prevenci rizikového chování ve školním prostředí. 

Studující

  1. vysvětlí v souvislostech RCH pojem prevence v historickém i aktuálním pojetí (Národní strategie prevence RCH),
  2. specifikují kompetence a zodpovědnost při realizaci PRCH na jednotlivých úrovních (úloha školního metodika prevence, třídního učitele, učitele),
  3. dokáží vyhledat a stručně popsat metodická doporučení k PPRCH a postupy řešení při výskytu rizikových forem chování,
  4. uvedou a argumentují obsah a závaznost Preventivního programu RCH školy, zásady jeho účinnosti,
  5. popíší možnosti začlenění PPRCH do ŠVP, uvedou konkrétní příklady,
  6. uvedou možnosti a konkrétní příklady začlenění PPRCH do školního řádu,
  7. konkretizují možnosti funkčních pravidel, práce s nimi v souvislosti s prevencí RCH,
  8. uvedou možnosti, ale také limity práce s IVýP,
  9. orientují se v aktuálních výzkumech a poznatcích v oblasti RCH ve školním prostředí.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK