Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
Předmět seznamuje studenty se základními pojmy pedagogiky volného času. Analyzovány a diskutovány jsou výchovné aspekty volnočasových aktivit v souvislosti s rozvojem osobnosti dítěte a dospívajícího, a dále výchovné aspekty životního stylu. Pozornost je věnována především sociální dimenzi volného času a jeho náplni. Předmět je nahlížen jako proces učení o významu volného času a o poskytování volnočasových aktivit v různých prostředích.
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
The course acquaints students with the fundamental concepts of leisure pedagogy. Educational aspects of leisure activities in the context of child and adolescent personality development, as well as educational aspects of lifestyle, are analyzed and discussed. Special attention is given to the social dimension of leisure and its content. The course is viewed as a learning process about the importance of leisure and the provision of leisure activities in various environments.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
Hlavním cílem předmětu je představit pedagogiku volného času jako významný nástroj pozitivního ovlivňování kvality života. Student vymezí pedagogiku volného času a zasadí ji do soustavy ostatních pedagogických disciplín, popíše zájmové činnosti a subjekty nabízející volnočasové aktivity, je obeznámen se současnými trendy trávení volného času a výzkumy v oblasti v oblasti volného času dětí a mládeže.
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
The main objective of the course is to present leisure pedagogy as a significant tool for positively influencing the quality of life. The student defines leisure pedagogy and places it in the system of other pedagogical disciplines, describes leisure activities and subjects offering leisure activities, is familiar with the current trends in leisure and research in the field of leisure for children and youth.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6
HÁJEK, B., HOFBANER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Texty pro distanční studium. Praha: UK - Ped.fak,. 2003. ISBN 80-7290-128-1
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-7178-927-5
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: 2002. ISBN 80-7315-012-3
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
1. Východiska, souvislosti a perspektivy pedagogiky volného času; základní pojmy.
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
1. Background, context and perspectives of leisure pedagogy; basic concepts.
2. Environment and participants in leisure activities.
3. Activities of interest, subjects offering leisure activities.
4. Current trends in leisure time engagement..
5. Research in the field of leisure of children's and youth leisure.
6. The personality of a leisure educator.
7. Play as part of leisure pedagogy.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
Aktivní účast na výuce, vypracování úkolů (specifikováno během výuky), úspěšné napsání závěrečného písemného testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (03.02.2024)
Active class participation; passing score on the final test.