PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování - OKBQ2P116A
Anglický název: Prevention of Risk Behavior
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ2P112A
Je prerekvizitou pro: OKBQ2P131B, OKBQ2P130B
Anotace -
Předmět seznamuje studující s různými druhy a různorodými projevy rizikového chování žáků. Nabízí širší pohled (vycházející ze sociální pedagogiky) na analyzování jejich příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studujících s problémovým chováním žáků a o získané znalosti z předchozího studia.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Cíl předmětu -

 Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, vysvětlí způsob a podmínky realizace prevence rizikového chování ve školním prostředí, uvede odborné důvody pro její vhodné zařazení.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk/Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 24 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinných dokumentů. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura -

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.

JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (19.08.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Požadavky k zápočtu: 

  • návrh preventivního programu (aktivity) pro konkrétní formu rizikového chování / analýza školní dokumentace (ŠPP, ŠŘ)

Požadavky ke zkoušce:

  • absolvování písemného testu. Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění výsledků učení předmětu s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování odpovědí. (Jeden řádný a dva opravné termíny).
  • Aktivní účast na seminářích (min. 75%)
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Sylabus -
  1. Vliv prostředí na výchovu, problematika rizikového chování.
  2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.
  3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.
  4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících
  5. Prevence  a řešení rizikového chování
  6. Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení projevů rizikového chování.

 

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Výsledky učení -

Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky  analyzuje, posoudí a zhodnotí modelové situace rizikového chování žáků v současné škole, navrhne možnosti řešení, ale především prevence v různých úrovních.

Orientuje se v aktuální legislativě, doporučeních pro prevenci rizikového chování ve školním prostředí. 

Studující

  1. vysvětlí v souvislostech RCH pojem prevence v historickém i aktuálním pojetí (Národní strategie prevence RCH),
  2. specifikují kompetence a zodpovědnost při realizaci PRCH na jednotlivých úrovních (úloha školního metodika prevence, třídního učitele, učitele),
  3. dokáží vyhledat a stručně popsat metodická doporučení k PPRCH a postupy řešení při výskytu rizikových forem chování,
  4. uvedou a argumentují obsah a závaznost Preventivního programu RCH školy, zásady jeho účinnosti,
  5. popíší možnosti začlenění PPRCH do ŠVP, uvedou konkrétní příklady,
  6. uvedou možnosti a konkrétní příklady začlenění PPRCH do školního řádu,
  7. konkretizují možnosti funkčních pravidel, práce s nimi v souvislosti s prevencí RCH,
  8. uvedou možnosti, ale také limity práce s IVýP,
  9. orientují se v aktuálních výzkumech a poznatcích v oblasti RCH ve školním prostředí.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK