Předmět seznamuje studující s různými druhy a různorodými projevy rizikového chování žáků. Nabízí širší pohled (vycházející ze sociální pedagogiky) na analyzování jejich příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studujících s problémovým chováním žáků a o získané znalosti z předchozího studia.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with various types and various manifestations of risky behavior of pupils. It offers a broader view (based on social pedagogy) on the analysis of their causes, respectively. factors that contribute to their origin and development. It offers various approaches, means and methods by which these phenomena can be prevented or resolved in schools. The program of the subject is based on personal experience of students with problematic behavior of pupils and on acquired knowledge from previous studies.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (09.10.2019)
Cíl předmětu -
Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, vysvětlí způsob a podmínky realizace prevence rizikového chování ve školním prostředí, uvede odborné důvody pro její vhodné zařazení.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Using the knowledge of social pedagogy, risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and prevention.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
120
Odpovídající množství kreditů
4
Přidělené kredity
4
Zakončení
Zk/Z
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
1
Praxe:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
24 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinných dokumentů. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura -
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (19.08.2019)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu:
návrh preventivního programu (aktivity) pro konkrétní formu rizikového chování / analýza školní dokumentace (ŠPP, ŠŘ)
Požadavky ke zkoušce:
absolvování písemného testu. Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění výsledků učení předmětu s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování odpovědí. (Jeden řádný a dva opravné termíny).
Aktivní účast na seminářích (min. 75%)
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Credit requirements:
Proposal of a preventive programme (activities) for a specific form of risk behaviour / analysis of school documentation (ŠPP, ŠŘ).
Examination Requirements:
Passing the test (one regular and two resit dates).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Sylabus -
Vliv prostředí na výchovu, problematika rizikového chování.
Projevy rizikového chování ve školním prostředí.
Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.
Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících
Prevence a řešení rizikového chování
Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení projevů rizikového chování.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Influence of environment on education, problems of risky behavior.
Manifestations of risky behavior in school environment.
Contexts of risk behavior of children and adolescents.
Causes of risky behavior of children and adolescents
Prevention and solution of risky behavior
Cooperation of schools and families with institutions in dealing with manifestations of risky behavior.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Výsledky učení -
Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky analyzuje, posoudí a zhodnotí modelové situace rizikového chování žáků v současné škole, navrhne možnosti řešení, ale především prevence v různých úrovních.
Orientuje se v aktuální legislativě, doporučeních pro prevenci rizikového chování ve školním prostředí.
Studující
vysvětlí v souvislostech RCH pojem prevence v historickém i aktuálním pojetí (Národní strategie prevence RCH),
specifikují kompetence a zodpovědnost při realizaci PRCH na jednotlivých úrovních (úloha školního metodika prevence, třídního učitele, učitele),
dokáží vyhledat a stručně popsat metodická doporučení k PPRCH a postupy řešení při výskytu rizikových forem chování,
uvedou a argumentují obsah a závaznost Preventivního programu RCH školy, zásady jeho účinnosti,
popíší možnosti začlenění PPRCH do ŠVP, uvedou konkrétní příklady,
uvedou možnosti a konkrétní příklady začlenění PPRCH do školního řádu,
konkretizují možnosti funkčních pravidel, práce s nimi v souvislosti s prevencí RCH,
uvedou možnosti, ale také limity práce s IVýP,
orientují se v aktuálních výzkumech a poznatcích v oblasti RCH ve školním prostředí.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Using knowledge from the field of social pedagogy, the learner analyses, assesses and evaluates model situations of risky behaviour of pupils in the current school, proposes possible solutions, but above all prevention at different levels.
He/she is oriented in the current legislation, recommendations for the prevention of risky behaviour in the school environment.
Learners
explains in the context of RCH the concept of prevention in historical and current terms (National Strategy for the Prevention of RCH), specify competences and responsibilities in the implementation of PRCH at individual levels (the role of the school prevention methodologist, class teacher, teacher), are able to find and briefly describe methodological recommendations on PRCH and procedures for dealing with the occurrence of risky forms of behaviour, state and argue the content and binding nature of the school's RCH Prevention Programme, the principles of its effectiveness, describe the possibilities of integrating PPRCH into the curriculum, give concrete examples, give options and concrete examples for incorporating PPRCH into school rules, specify the possibilities of functional rules, work with them in the context of RCH prevention, indicate the possibilities, but also the limits of working with IVyP, orient themselves in the current research and knowledge in the field of RCH in the school environment.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)