|
|
|
||
Předmět poskytuje základní informace týkající se zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve školách a školských zařízeních. Problematika ochrany zdraví je předložena z právních, hygienických i pedagogických hledisek. Obsah tvoří teorie i praxe poskytování předlékařské první pomoci a ochrany zdraví.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými i praktickými znalostmi, které jim umožní s jistotou poskytovat rozšířenou laickou první pomoc a naučit je vyvarovat se nejčastějších chyb při poskytování první pomoci. Student dokáže aplikovat znalosti a dovednosti při záchraně života. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí a dovedností. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity. Prezenční část výuky zahrnuje 12 vyučovacíh hodin, distanční část výuky zahrnuje 88 hodin. očekávaná doba přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky je 1 hodina, studium doporučené literatury 30 hodin, zpracovávání průběžných úkolů 20 hodin, příprava na zápočtový test a zápočtový test se závěrečnou reflexí 26 hodin. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Bernatová, E. & et. al. (2017). První pomoc není věda. Praha: Český červený kříž. Fiala, M. & Vilášek, J. (2010). Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. Kolektiv autorů (2017). Základy první pomoci. Praha: Český červený kříž. KOPECKÝ, M., TILCEROVÁ, E. & ŠIMAN, J. (2014). Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc. Hanušová, J. (2014). Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. (2014). Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. Pre-medical first aid competencies of selected students at the Faculty of Education, Charles University. Krakow InDebata Edukacyjna, 9, 2016/2017, 92 – 100. Malá, L.& Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Vydání první. Praha: Vyšehrad. Petržela, M. (2016). První pomoc pro každého.Praha: Grada Publishing. Zdravotník zotavovacích akcí. (2017). Praha: Český červený kříž. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Požadavky pro splnění zápočtu: - V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 60 %. Student/studentka bude připuštěna k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. - Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %). Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.08.2024)
|
|
||
1. Základní pojmy k ochraně zdraví. 2. Mimořádné události. Základní pokyny pro obyvatelstvo v případě mimořádné události. Nejčastější mimořádné události ve škole a jejich řešení. 3. Činnost Integrovaného záchranného systému. 4. První pomoc - definice předlékařské první pomoci, priority, pravidla, cíle. 5. Základní vyšetření. Život zachraňující výkony - guidelines. 6. První pomoc při zástavě krvácení, včetně ošetření ran. 7. Stabilizovaná poloha. Poranění páteře, zlomeniny, poranění kloubů. 8. Popáleniny, opařeniny, úrazy elektrickým proudem. Úpal, úžeh, omrzliny a podchlazení. 9. Kolapsové a šokové stavy. Bodnutí hmyzem, uštknutí hadem, pokousání. 10. První pomoc u vybraných onemocnění a úrazů. 11. Praktický nácvik vybraných úkonů. 12. Základní zásady první psychické pomoci. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|