PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování ve škole - OKBO1P127A
Anglický název: Prevention of risk behaviour at school
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBO1P107A
Anotace -
Předmět seznamuje studující s různými druhy a různorodými projevy rizikového chování žáků. Nabízí širší pohled (vycházející ze sociální pedagogiky) na analyzování jejich příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Ukazuje různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studujících s problémovým chováním žáků a o získané znalosti z předchozího studia.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Cíl předmětu -

Studující si prohloubí znalosti z oblasti sociální pedagogiky a na jejich základě  má možnost dobře analyzovat, posuzovat a hodnotit modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhovat možnosti řešení a prevence.

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Literatura -

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.

JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -

Požadavky ke zkoušce:

  • úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Sylabus -
  1. Vliv prostředí na výchovu, problematika rizikového chování.
  2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.
  3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.
  4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících
  5. Prevence  a řešení rizikového chování
  6. Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení projevů rizikového chování.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK