|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (13.09.2019)
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (28.01.2022)
V případě nepříznivé pandemické situace: Výuka předmětu bude probíhat distančně na platformě MS Teams (odkaz dostanou studenti mailem na začátku semestru). Přednášky (bloková výuka) proběhnou online, studenti budou mít k dispozici jejich záznamy pro pozdější použití. Cvičení proběhne distanční formou zadávání samostatné práce a jejím průběžným odevzdáváním on-line. Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (4 kredity) a je stanovena na 109 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden (polovina přednášky a polovina cvičení) pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 10 min., resp. 20 min., časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (22 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (12 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (15 a 30 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (28.08.2019)
Ganong WF. Přehled lékařské fyziologie. Galén, 2005 LANGMEIER M a kol. Základy lékařské fyziologie. Grada Publishing, 2009 ROKYTA R a kol. Fyziologie (pro bakalářská studia). Galén, 2016 Silbernagl S, Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Grada, 2004 (poslední anglické vydání: Color Atlas of Physiology, 7th edition. Thieme, 2015) Trojan S. a kol. Lékařská fyziologie. Grada-Avicenum, 1999 SILBERNAGL S, LANG F. Atlas patofyziologie. Grada, 2012 KITTNAR O a kol. Lékařská fyziologie. Grada, 2011 WIDMAIER EP et al. Vander‘s Human Physiology, 14th edition. McGraw-Hill Education, 2016 GUNGA H-Ch et al. Human Physiology in Extreme Environments. Academic Press, 2015
Jobling, M., Hurles, M. and Tyler-Smith, C. Human evolutionary genetics: origins, peoples & disease. Garland Science, 2013 Strachan, T., Read, A. and Strachan, T. Human molecular genetics. 4th. New York: Garland Science, 2011 Cavalli-Sforza LL, Bodmer WF. The Genetics of Human Populations. Dover Publications, 1999.
Cavalli-Sforza LL, Menozzi P, Piazza A. History and Geography of Human Genes. Princeton University Press, 1994
Stoneking M. An Introduction to Molecular Anthropology. Wiley-Blackwell, 2017
Nussbaum, R.L., McInnes, R.R. and Willard, H.F., 2015. Thompson & Thompson Genetics in Medicine. Elsevier Health Sciences, 2015 |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (10.09.2021)
Hlavní tematické bloky kurzu: Základy fyziologie buňky - základní životní fukce buňky, transport, buněčná membrána, transport přes membránu a rovnováha iontů na membráně, kontakty mezi buňkami Fyziologie svalu a nervosvalové ploténky - svalové vlákno, kontrakce, aktin, myozin a další svalové bílkoviny, propriorecepce, svalové vřeténko Dýchání a acidobazická rovnováha organismu - základní stavba dýchací soustavy, dýchací svaly, respirační kvocient, řízení dýchání, dýchací rytmus, výměna dýchacích plynů, pneumothorax, tracheotomie Ledviny, hospodaření s vodou a homeostáza - nefron, glomerulus + tubulární část, glomerulární filtrace, tubulární (re)absorbce a sekrece, vliv ledvin na acidobazickou rovnováhu, systém renin-angiotensin Výživa, trávení a metabolismus - funkce gastrointestinální soustavy, regulace funkce, trávicí enzymy, tělesná teplota a její regulace Fyziologie kardiovaskulárního systému a fyziologie krve - krevní buňky, hemoglobin, transport O2 a CO2, acidobazická rovnováha krve, imunita, protilátky, hemostáza, převodní systém srdeční, srdeční práce, projevy srdeční činnosti, ejekční frakce, vasodilatace, vasokonstrikce Hormony a jejich vliv na regulaci, vývoj organismu a rozmnožování - hypotalamo-hypofyzální osa, somatotropin, osa hormonů štítné žlázy, nadledvin, a pohlavních hormonů, endokrinní funkce slinivky, epifýza Fyziologie nervové soustavy - neuron, synapse, klidový a akční potenciál, základní stavba CNS a dělení periferního nervového systému, reflex, motorika, funkce mozečku, bazálních ganglií, limbický systém, šedá kůra koncového mozku Fyziologie smyslového vnímání - zrak, sluch, statokinetický aparát vnitřního ucha, chuť, čich, kůže a kožní receptory Lidský genom - celková organizace, geny, jejich vnitřní struktura, genová exprese a její regulace, epigenetika, mutace jako zdroj variability a chyb v lidském genomu Technologie výzkumu DNA Variabilita lidských populací a metody jejího zkoumání - genetická historie našeho druhu, demografické procesy v minulých generacích a jejich vliv na formování současné genetické variability člověka, starodávná DNA (aDNA) |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (23.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu (budou upřesněny na první přednášce): zápočet: - splnění zadaných úloh na cvičení - samostatné vypracování, odevzdání (a moje schválení) písemných protokolů z jednotlivých témat cvičení (bližší specifikace bude poskytnuta na úvodním cvičení, respektive v úvodním výukovém bloku kombinované formy předmětu) - bude probíhat v MS Teams zkouška: - písemný test |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (18.03.2024)
MS Teams: PEDF-Biologie člověka II | Obecné | Microsoft Teams Elektronická učebnice fyziologie, Fyziologický ústav 1. LF UK v Praze (http://fyziologie.lf1.cuni.cz/ucebnice) http://www.wikiskripta.eu/w/Port%C3%A1l:Fyziologie 10H přímé výuky, z toho 6H přednáška, 4H seminář/laboratorní praktikum, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), vypracování projektu na zadané téma, práce zadávána přes v MS Teams, účast na diskusním fóru v MOODLu. |