|
|
|
||
Předmět uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které nachází uplatnění v českých a evropských předškolních zařízeních s dětmi (Montessori pedagogika, waldorfská pedagogika, Začít spolu, MŠ podporující zdraví, lesní pedagogika atd.). Studenti se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (03.10.2018)
|
|
||
Studenti plní podmínky shodné se studenty v předmětu, který tento kurz zajišťuje. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (27.12.2019)
|
|
||
Povinná literatura: Koťátková, S. Alternativní koncepce předškolního vzdělávání. In Koťátková, S. , Průcha, J. Předškolní pedagogika. Pragha: Portál 2013 Doporučená literatura: GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9. HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8. LUDWIG, Harald a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Překlad Karel Rýdl. Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008. 104 s. ISBN 978-80-7395-049-1.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7. MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-80-7387-382-0. POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0. VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. 73 s. ISBN 978-80-7212-537-1. Další odborná literatura bude studentům doporučena vyučujím v rámci setkání. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (03.10.2018)
|