PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe výtvarné výchovy - OKB03V502B
Anglický název: Theory and Practice of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB03H407A
Anotace -
Předmět umožnuje ověření dosavadních teoretických poznatků v reflektivní praxi, studující si tvoří pedagogické portfolio a vedou reflektivní deník. Diskutují realizované pedagogické pokusy a hospitace. Cílem předmětu je uvést do souvislosti studiem osvojené teoretické koncepty a praxi. Studenti analyzují a interpretují realizované pedagogické pokusy.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Cíl předmětu



Získání zkušeností s uplatněním teoretických konceptů z oblasti didaktiky výtvarné výchovy v praxi. Získání náhledu na vlastní pedagogické pokusi. Prohloubení a upevnění odborného slovníku.

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura

Povinná studijní literatura:

COLTMAN, P., WHITEBREAD. D. (Eds.): Teaching and Learning in the Early Years. London, Routledge 2008. ISBN10: 0-415-42479-8

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H. - DVOŘÁKOVÁ,M. Situace ve výtvarné výchově. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.

SYSLOVÁ, Z.: Profesí kompetence učitele mateřské školy. Praha, Grada 2013. ISMB 978-80-247-4309-7

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.;  FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

 

Doporučená studijní literatura:

HAANSTRA, F., DAMEN, M., HOORN, M.: Interestingness and Pleasingness of Drawings from Different Age and Expertise Groups. In: Empirical Studies of the Arts July 2013 vol. 31 no. 2, pp 173-194

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Metody výuky

seminář, rozsáhlá pedagogická reflexe

hospitace

realizace výtvarných činností v MŠ

tvorba reflexivního deníku a portfolia

pedagogická seberefelexe

studium a kultivace diskuse v oblasti odborné literatury

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Sylabus

Reflektivní praxe, pedagogické pokusy

Prohloubení porozumění teoretickým konceptům

Analýza a reflexe, reflektivní deník a pedagogické portfolio

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Výsledky učení

Studující získají osobní zkušenost s obecnými koncepty oborové didaktiky a náhled na vlastní pedagogické kompetence. Prohloubí a upevnní svůj odborný slovník.

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK