PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pohybový rozvoj a zdraví - OKB03T105A
Anglický název: Physical development and health
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Záměnnost : OPB03T105A
Anotace -
Seznámení s ontogenezí motoriky dítěte ve věku 2–7 let a vlivem pohybu na tělesný, psychický a sociální vývoj dítěte ve vztahu ke zdraví. Praktické příklady pro podporu a rozvoj základní motoriky v propojení s psychomotorikou s poznáváním vlastního těla, prostoru, materiálního světa a sociálních vztahů. Příklady her a činností se zaměřením na specifika organizace těchto aktivit pro děti předškolního věku v mateřské škole. Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Cíl předmětu -
Studující si  v teoretické a praktické aplikaci osvětlují ontogenezi motoriky v propojení s podporou zdraví a dalšími benefity pohybových aktivit.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory

Předmět je hodnocen 4 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

přímá výuka: 9 hodin 

příprava seminárních prácí: 41 hodin

příprava na zápočet: 30 hodin

samostudium a zdokonalování: 40 hodin

   
E-learningový kurz (odkaz): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8629
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Účast na praktických cvičení - 75 %. 

Příprava zadaných pohybových  programů se zaměřením na zdravotní benetity. 

Teoretický test ze základní anatomie, fyziologie, ontogeneze motoriky a teorie TV. 

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Sylabus -

Teretická část:

1) Základy teorie TV - zdraví, zdatnost, schopnosti, dovednosti

2) Zařazení pohybových činností v rámci RVP PV

3) Základy anatomie

4) Základy fyziologie

5) Ontogeneze motoriky

6) Základní testování motoriky u předškolních dětí

Praktická část: 

1) Organizace a řízení pohybových činností - specifika realizace a organizace činností pro děti předškolního věku a vhodné zařazování do režimu v MŠ.

2) Základní motorika - praktické příklady pro podporu a rozvoj základní motoriky v propojení s poznáváním vlastního těla, prostoru, materiálního světa a sociálních vztahů

3) Psychomotorika

4) Vliv pohybu na tělesný, psychický a sociální vývoj dítěte ve vztahu ke zdraví. 

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14304

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14303

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Výsledky učení -
Studující popíše zákadní polohy a pohyby těla odbornou terminologií, charakterizuje základy teorie TV - zdraví, zdatnost, pohyb.schopnosti, pohyb. dovednosti, objasní základní otázky z anatomie a fyziologie, vysvětlí ontogenezi motoriky, popíše základní nástroje testování motoriky, navrhne pohybové programy vhodné pro předškolní věk, dokáže formulovat pravidla pohybových a psychomotorických her.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK