PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická a sociální psychologie - OKB03Q306A
Anglický název: Pedagogical and Social Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Záměnnost : OPB03Q306A
Je prerekvizitou pro: OKB03S403A
Anotace
Předmět představuje základní témata pedagogické a sociální psychologie, která jsou relevantní pro prostředí mateřských škol a předškolní výchovu. Studující se seznamují s tématy prostřednictvím klíčových teorií a předních výzkumů, ale také prostřednictvím prakticky zaměřených úkolů, jejichž cílem je aplikovat psychologické poznatky do praxe.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Předmět je ohodnocen 3 kredity, které představují přibližně 90 hodin studentské práce.

Ta zahrnuje jednak přímou výuku a jednak vypracování průběžných úkolů, přípravu na závěrečný test a samostudium zadané literatury.

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou k ukončení předmětu je splnění průběžných úkolů a závěrečného testu online formou.

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, 2007.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana; PUPALA, Branislav (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, 2001.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Portál, 2013.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002.
ŠTECH, Stanislav. Profese učitele. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie (139–144). Praha: Univerzita Karlova, 2010.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum Press, 2012.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (24.01.2020)
Sylabus

Předmět je tvořen následujícími tématy, kterým se věnují jednotlivá setkání: 1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody, 2. Učení v předškolním věku, jeho determinanty a průběh, typy učení, 3. Učební a poznávací styly, zábrany v učení; 4. Motivace, typy motivace; 5. Role žáka, školní připravenost a školní zdatnost, rizikové faktory; 6. Sociokulturní zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce; 6. Rodina jako systém, výchovné styly, vztah rodiny a školy; 7. Sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci; 8. Pedagogická komunikace, zásady efektivní komunikace; 9. Třída jako sociální skupina, jedinec a/versus skupina, vedení skupiny; 10. Učitel a učitelství - nároky profese; 11. Subjektivní učitelské teorie, postoje, stereotypy a předsudky; 12. Vztahy v mateřské škole, vztahy učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka.

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=117777

Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Výsledky učení

Student:

- popíše teoretické zdroje, předmět a metody pedagogické a sociální psychologie

- definuje pojem socializace, popíše jeho význam v kontextu pedagogické a sociální psychologie

- popíše specifika učení v předškolním věku, uvede jeho determinanty a průběh

- představí typy učení a definuje jejich rozdíly a vhodnosti využití
- definuje pojem motivace a jeho význam v kontextu učení

- uvede a na příkladu popíše typy motivace

- definuje role žáka

- popíše rozdíly v pojmech školní připravenost, školní zdatnost, školní zralost

- vyjmenuje některé využívané testy školní zralosti

- uvede a na příkladu ilustruje rizikové faktory školní připravenosti

- diskutuje význam sociokulturního zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce

- popíše význam rodiny a rodinného systému pro školní vzdělávání

- uvede a na příkladech ilustruje různé výchovné styly

- popíše význam vztahu rodiny a školy

- definuje učební a poznávací styly a představí rozdíly mezi nimi

- popíše zábrany v učení, které se mohou vyskytnout

- definuje třídu jako sociální skupina, vymezí její kritéria a specifika

- na příkladu ilustruje vliv jedinec na skupinu a skupiny na jedince, představí základní výzkumy sociální psychologie na toto téma

- uvede možnosti vedení skupiny a vliv vedení na skupinu

- diskutuje pozici učitele a učitelství, popíše náročnost této profese

- popíše subjektivní učitelské teorie

- definuje pojmy a dokáže je ilustrovat na příkladech: sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci, postoje, stereotypy a předsudky

- uvede specifika pedagogická komunikace a ilustruje je na přikladech

- představí zásady efektivní komunikace

- popíše význam a fungování vztahů v mateřské škole, specifikuje odlišnosti vztahů učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka

Poslední úprava: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK