Pedagogická praxe úvodní se seminářem - OKB03N108A
Anglický název: Introductory teaching practice with seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Záměnnost : OPB03N108A
Je prerekvizitou pro: OKB03N207A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Cílem předmětu je prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy a uvedení do problematiky praxe předškolního vzdělávání. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti a drobné asistenční činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Součástí výuky je týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole pro studenty, kteří nepracují v mateřské škole. Studenti plní úkoly zadané vedoucím praxe a fakultní učitelkou. Studenti si zakládají své pedagogické portfolio, které bude sloužit k dokumentaci jejich praxe, profesní profilace a růstu.
Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Cíl předmětu

Cílem je prohloubení zájmu studujících o obor, uvedení do problematiky předškolního vzdělávání, seznámení se s prostředím, provozem a organizací vzdělávání v MŠ. 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury, Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání atd.) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením provázejícího učitele na FMŠ v rámci týdne praxe u studentů, kteří nepracují v mateřské škole; zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu.  

Vyčíslení studijní zátěže: 30 h přímá výuka (plnění dílčích úkolů), 10 h příprava na výuku , 10 h samostudium literatury, 5 h příprava na reflektivní seminář; 35 h zpracování průběžných úkolů. Celkem 90 h.

Studenti bez praxe plnící praxi společně se studenty prezenčního studia:   

A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu po celou dobu. Na základě vlastní přípravy si připraví vybranou činnost pro děti iniciující vstup studenta do interakce s dítětem (rozsah celkem 1 hodina za týden).

B. student/ti stráví ve výuce s dětmi pozorováním (ad hoc bez přípravy) 29 hodin

C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 6 hodin

Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (28.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1. Aktivní účast na semináři a příprava úkolů na seminář (100% účast).

2. Odevzdání seminární práce do Moodle.

3. Založení pedagogického (profesního) portfolia v kvalitě odpovídající požadavkům vyučujícího.

Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Literatura

KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

SYSLOVÁ Z. a kol. Didaktika mateřské školy. 1.vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 s.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Doporučená literatura: Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle.

Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (28.09.2024)
Sylabus

Témata:
1) Základní seznámení s prostředím mateřské školy.
2) Základní seznámení s edukačními procesy a jejich organizací v mateřské škole.
3) Pozorování a analyzování práce učitelky.
4) Získání pedagogické zkušenosti: pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi.
4) Hospitační činnosti, pohospitační reflexe (rozbory).
5) Rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy.
6) Srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe a sebereflexe studenta.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8632.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Výsledky učení

1) Student charakterizuje prostředí mateřské školy. Na záikladě vlastní zkušenosti i sdílených zkušeností komparuje různé podoby prostředí předškolního vzdělávání. Vlastní zkušenost analyzuje a porovná s teoretickými východisky záskanými z předmětu Úvod do pedagogiky a předškolní pedagogiky. 2) Student charakterizuje edukační procesy a jejich organizací ve vybrané mateřské škole. Formuluje shody a rozdíly na konkrétních příkladech ve výuce. 3) Student na základě pozorování konkrétní situace analyzuje aspekty práce učitelky a formuluje základní zásady výchovy a vzdělávání a náplň práce učitele MŠ. 4) Student realizuje pozorování pedagogických situací pomocí nabídnutých standardizovaných nástrojů. 5) Student funkčně navazuje základní interakci s dětmi v roli učitele (individuálně, ve skupině, v celé třídě). 6) Srovnání hodnotí na základě vlastní praxe a sdíle ných zkušeností mezi studenty ve výuce shody a rozdíly ve fungování vybraných fakultních mateřských škol. Reflektuje shodné a odlišné momenty pedagogické praxe. 7) Student hodnotí konkrétní příklady svého vstupu do vzdělávacích procesů v MŠ. 8) Student definuje svou úroveň kompetencí pomoci kompetenčního rámce (poskytnuto ve výuce) a vymezí konkrétní cíle pro svou další pedagogickou praxi.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)