Pedagogická praxe v předškolních zařízeních se seminářem - OKB01N135A
Anglický název: Practice in the preschool institution with seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (28)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKB03N603A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Prerekvizity : OKB01N126A
Záměnnost : OPB01N135A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Nástěnka   
Anotace -
Cílem semináře je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce (vedení celého dne, realizace tématického celku, projektu) v předškolním zařízení. Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku. Stěžejním úkolem dvoutýdenní pedagogické praxe je příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce, jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi a seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku. Náplní praxe je naučit se vyhodnocovat interakce mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi vzájemně a efektivně výsledky evaluace využívat pro plánování a realizaci vzdělávací práce v předškolním zařízení: konstituovat osobitý učitelský přístup jednotlivých studentů (individuální vnitřní model žádoucích pedagogických kompetencí) připravit, zrealizovat a zreflektovat vlastní tématický celek či projekt (vzdělávací práci v rozsahu 1 týdne) ověřit si začátečnickou učitelskou způsobilost význam sebereflexe (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností hledání vztahu k teorii
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
Literatura

Základní studijní literatura:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-239-5939-5.

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

 

Další doporučená literatura:

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9.

Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou splnění kurzu je:

- absolvování praxe dle pokynů vyučujícího

- splnění požadovaných úkolů, práce v Moodle

- prezentace vlastní praxe dle pokynů vyučujícího na semináří

- 80% účast na reflektivním semináři

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (19.12.2018)