Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
The subject is meant for students who do not specialize at VAE. They will be presented elementary information which will help them understand the subject matter and its interdisciplinarity. They will search for practical implementation of their knowledge.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
Authenticing and analyse of psychodidactical dimensions of the teacher´s profesional competence. Preparation for teacher´s practice. Reflection, evaluation.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.02.2020)
Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. a II. Praha: PedF UK, 2000, dotisk.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.
Plzeň: ZU 2017
TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:
Verlag Dashofer 2005
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
lecture, inpterpretation of the meaning, museum education, mind map, content analysis, reflection, self-reflection, portfolio
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (23.04.2020)
Aktivní účast na přednáškách a v seminářích
Zpracování průběžných úkolů a jejich včasné odevzdání
Ústní zkouška formou kolokvia
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
Participation on lessons, homeworks, colloquial exam
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
The subjet of VAE. Contemporary trends in didactics art education. Dimensions of art training teacher. The ares of art training. Creation of topic maps. The motivation of creative topic- connections. Works of art within the system of cultural education. Specific features of VA activities in childhood, individual differences and typology. Individual teacher´s conceptions. Evaluation, self-evaluation, conceptual analyses. Specialized resources and literature in VAE.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
Aktivní účast na přednáškách a v seminářích
Zpracování průběžných úkolů a jejich včasné odevzdání
Ústní zkouška formou kolokvia
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (16.01.2020)
Participation on lessons, homework, colloquial exam