Předmět je zaměřený na vybrané aspekty speciální pedagogiky, konkrétně na identifikaci potřeb žáků a využívání podpůrných opatření v oblasti vzdělávání a podpory žáka v sociálním začlenění. Dále se zaměřuje na podporu pozitivního chování žáků a vhodné přístupy k řešení problémového chování žáků ve školním prostředí.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (27.01.2019)
The course is focused on selected aspects of special education, namely the identification of pupils' needs and the use of support measures in the field of education and support of the pupil in social inclusion. It is also focused on supporting positive behavior of pupils and appropriate approaches to solving problematic behavior of pupils in school environment.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (30.05.2019)
Cíl předmětu
Získat základní poznatky o možnostech podpory žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v edukačním procesu.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (27.01.2019)
Deskriptory
Předmět bude vyučován on-line v platformě MS Teams, kde budou vkládány i veškeré studijní materiály a zde také budou odevzdávány výstupy od studentů. V případě zlepšení epidemiologické situace bude výuka probíhat prezenční formou, prostředí MS Teams bude využíváno k vkládání studijních opor i průběžných a závěrečných výstupů studentů v této variantě.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu
Zpracování plánu podpory na základě předložené kazuistiky.
Počet možností pro záskání zápočtu: 2
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (27.01.2019)
Literatura
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada
Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-
247-1284-9.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán.
Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
On-line dostupné publikační záznamy:
BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu
sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v
Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného
postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-
MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou
podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z:
http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního
postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,
2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/ Vyhláška č. 27/2016 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. Zákon č. 101/2000 Sb. Zákon č. 359/1999 Sb. Zákon č. 561/2004 Sb.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
B. SINDELAR. Deficity dílčích funkcí, Psychodiagnostika, 2007.
MAREŠ, J., JEŽEK, S. Klima školní třídy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-79-