PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogický výzkum - OK0615102
Anglický název: Educational research
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKMN0N168A
Staré označení: PEVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Krátká, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Neslučitelnost : O01215102
Prerekvizity : OK0615018, OK0615110
Záměnnost : O01215102
Je prerekvizitou pro: OK0615638, OK0615628, OK0615617
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je zaměřen na zkvalitňování výzkumné kompetence učitele. Poskytuje vhled do pedagogické metodologie a základních metod výzkumů ve vzdělávání. Součástí kurzu je provedení a vyhodnocení didaktického testu pro žáky. Absolvování kurzu také orientuje v kvalitním zpracování výzkumných zpráv, tyto znalosti jsou využitelné pro diplomovou práci.
Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)
Cíl předmětu

Cíl kurzu: a/ uvést do metodologie věd o výchově
                 b/ informovat o aktuálních pedagogických výzkumech
                 c/ nacvičit vybrané výzkumné techniky

Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)
Deskriptory

tudijní zátěž

1. Přímá výuka 8 hodin

2. Příprava a zpracování seminární práce 25 hodin

3. Studium literatury 40 hodin

4. Příprava na zápočtový test 10 hodin



 

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Příprava, provedení a vyhodnocení didaktického testu se žáky - písemné zpracování formou seminární práce.

Písemná zkouška - základní metodologické přístupy a metody ve výzkumech ve vzdělávání v rozsahu témat kurzu. Možnost max.2 oprav v příslušném semestru.

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (01.02.2018)
Literatura

Základní:

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010..

ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999.

SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.

Doporučená:

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.

SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha:SPN, 1993.

MAŃÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1990.

JANÍK, T. Akční výzkum pro učitele. Brno, PdF MU, 2003.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.

KLEMENTA, J.; KOMENDA, S.; KUNERT, E. Statistické metody v pedagogickém výzkumu. Olomouc, UP, 1984.

 

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (20.03.2017)
Sylabus

Obsah kurzu: 1. Zvláštnosti pedagogických výzkumů
                      2. Techniky pozorování
                      3. Techniky dotazování
                      4. Techniky testování

Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK