PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Učitelské praktikum II - OK0615020
Anglický název: Teaching practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKMN0N133A
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: UČPR
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Neslučitelnost : O01215020
Prerekvizity : OK0615019, OK0615110
Záměnnost : O01215020
Je prerekvizitou pro: OK0615154
Anotace -
Cílem kursu je rozvíjení obecně didaktických dovedností - komunikativních, diagnostických, metodických apod. Studenti poznávají "svět" školy, třídy, učitele a především žáků. Snaží se o hlubší poznání a pochopení žáků, jejich myšlenkového a pocitového světa, motivací, postojů, hodnotových orientací, zájmů apod. Podnikají vlastní vyučovací pokusy, které se snaží teoreticky reflektovat. Důraz je kladen na tvorbu vlastního vyučovacího stylu.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2020)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru kvalit studenta na pedagogické praxi. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.).

Dílčím cílem je doložit schopnost naplánovat a vyhodnotit efektivitu výukové jednotky s oporou o kritéria.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2020)
Podmínky zakončení předmětu
 

       2.      Student/ka předloží přípravu vlastní vyučovací jednotky podle kritérií uvedených v příloze včetně písemné reflexe.

  1. Student/ka  předloží potvrzení ředitelství školy o vykonané pedagogické praxi na 1.stupni ZŠ ve vymezeném rozsahu:

 

 V případě, že student/ka nevyučuje, potvrzení o nějméně 20 hodinách hospitací a 20 hodinách vlastní výuky na 1.stupni ZŠ.

 

Požadavky na přípravu a reflexi vyučovací jednotky inspirované kurzy Didaktika 1.stupně ZŠ I.a II.

  • Příprava obsahuje základní údaje o vyučovací jednotce: vyučující, škola, ročník, počet žáků, doba trvání jednotky, předmět (vzdělávací oblast).
  • Příprava se týká vyučovací jednotky, ve které je zprostředkováno nové učivo.
  • V návrhu vyučovací jednotky jsou jasně stanoveny vzdělávací cíle.
  • Cíle jsou formulovány z hlediska žáka.
  • Cíle jsou pokud možno formulovány s použitím aktivních sloves.
  • Cíle jsou formulovány tak, aby bylo možné hodnotit jejich splnění.
  • V návrhu vyučovací hodiny je/jsou  uvedena/y vzdělávací oblast/i ŠVP, respektive RVP, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Vztah je blíže popsán.
  • V návrhu vyučovací hodiny je/ jsou uvedeno/a průřezová témata, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jednomu průřezovému tématu, vazba je jasně popsána.
  • V návrhu vyučovací hodiny je/jsou  uvedeno/y klíčové kompetence, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jedné klíčové kompetenci RVP, vazba je jasně popsána.
  • Příprava zahrnuje didaktickou analýzu učiva: klíčové pojmy, vztahy a generalizace, též zásadní otázky, které učitel hodlá žákům k tématu položit.
  • Příprava stručně zachycuje, na jakou předešlou látku navazuje.
  • Plánované činnosti a vyučovací metody a formy přispívají k naplnění cílů vyučovací jednotky a korespondují s charakterem učiva.
  • Z přípravy je zřejmé, z čeho a jak učitel a žáci poznají, nakolik stanovených cílů dosáhli.
  • Plán popisuje adekvátní metody hodnocení (i když nebudou použity v příslušné vyučovací jednotce).
  • K plánu je připojena písemná reflexe, která vystihuje a zdůvodňuje autorův názor na to, co se podařilo a nakolik a co by příště udělal jinak.
  • K plánu a reflexi jsou (pokud vznikly) připojeny práce žáků tak, že autor vybral a) práci, která naplnila jeho očekávání a formuloval čím, b) práci, která předčila jeho očekávání a formuloval čím, c) práci, která nevyhověla očekáváním a formuloval čím.

 

Varianta vyučovací jednotky: jednodenní projekt

Písemná příprava na projekt obsahuje název, stručnou anotaci, konkretizaci očekávaných výstupů a rozvíjených klíčových kompetencí žáků, integrované vzdělávací oblasti a obory, případně naplňovaná průřezová témata. Dále přípravu tvoří scénář, který zahrnuje promyšlení různých cest ke splnění úkolu, přípravu podpůrného materiálu a pomůcek.

K reflexi jednodenního projektu použijte následující kritéria hodnocení projektu:

  • Výsledkem projektu je užitečný, konkrétní výstup - produkt, zvládnutelný v 1 dnu
  • Téma, úkol projektu souvisí se životem dětí
  • Projekt má silnou motivaci (je pro žáky přitažlivý)
  • V projektu jsou aktivně začleněny všechny děti
  • Učitel je v roli rádce, dětem dává prostor pro vlastní aktivitu a iniciativu
  • Žáci se podílejí na plánování činností
  • Žáci využívají vlastních zkušeností
  • Žáci pracují s novými informacemi, z různých zdrojů
  • Žáci pracují ve skupinách, kooperují
  • Žáci prezentují výsledný produkt projektu
  • Průběh projektu je učitelem i žáky reflektován a výsledky skupiny, příp. i jednotlivců hodnoceny
  • Probíhají především činnosti nutné ke splnění úkolu
  • Projekt vybízí žáky k tvorbě

Reflexi doplňte okomentovanými ukázkami práce žáků.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2020)
Literatura

1.      SPILKOVÁ, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. (Kapitoly 1. - 4., 10., 12. - 14)

2.      KALHOUS, Z., OBST, O.  a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002 nebo PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.

3.      Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: VÚP 2005.

4.       Jedna publikace dle vlastního výběru:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 1994.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 1997.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006.

KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2008.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.

Tituly k alternativní pedagogice a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2020)
Sylabus

 

Student koná praxi ve výuce na 1. stupni ZŠ.

A) V případě, že student/studentka vyučuje, plní úkoly v rámci výuky ve své třídě (škole), nejméně 40 hodin však ve výuce na 1. stupni ZŠ.

B) V případě, že student/studentka nevyučuje, vyhledá si školu a třídu na 1. stupni ZŠ dle svých preferencí a zajistí si možnost zde 20 hodin hospitovat a 20 hodin vyučovat.

Tato praxe se školám neproplácí.

 

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (17.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK