|
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčových a dalších prohlubujících profesních didaktických znalostí, k používání didaktických znalostí pro rozvoj profesních kompetencí a odbornému zpracovávání vybraných didaktických problémů. Předmět navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II. Dále otevírá nová didaktická témata a uvádí didaktické znalosti do souvislostí s dalšími poznatky.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2020)
|
|
||
Podmínky ukončení předmětu: 1. Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujících - viz moodle podpora 2. Zpracování ročníkové práce (hodnocení výborně- velmi dobře- dobře- neuspěl/a) 3. Test didaktických znalostí a dovedností Didaktika 1. stupně ZŠ II Výslednou známku tvoří průměr známek z testu Didaktika 1. stupně ZŠ I, Didaktika 1. stupně ZŠ II a známka z ročníkové práce. Při hodnocení testu známkou dobře z jakéhokoli testu je na uvážení vedoucího ročníkové práce, který výslednou známku uzavírá, zda bude se studentem konat ještě ústní pohovor, kde student/ka prokáže doplnění znalostí. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (08.05.2020)
|
|
||
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. STARÝ, K, LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. SPILKOVÁ, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. (Kapitoly 1. - 4., 10., 12. - 14) CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2020)
|
|
||
Zkouška z Didaktiky 1. st. ZŠ zahrnuje: Známky z testů učiva ZS a LS a ročníkové práce. Výslednou známku tvoří průměr známek z testu Didaktika 1. stupně ZŠ I, známka z testu Didaktika 1. stupně ZŠ II a známka z ročníkové práce (ročníkové práce konzultují a známku dávají přidělení konzultanti). Při hodnocení testu známkou dobře z jakéhokoli testu je na uvážení konzultanta, zda bude se studentem ještě konat ústní pohovor, kde student/ka prokáže doplnění znalostí. Pokud student z nějakého důvodu nepsal test z učiva zimního semestru, bude psát ještě on-line test z učiva ZS. Termín mu bude oznámen mailem nejpozději 27. 5. 2020. Ročníkovou práci odevzdává student nejpozději 10. 6. 2020 svému konzultantovi, a to jím určenou formou (studenti přidělení J. Staré a T. Krčmářové prosřednictvím moodle).
Kritéria hodnocení ročníkové práce: - aktuální didaktické téma/problém, adekvátně konkretizované - jasně stanovené cíle práce - logická struktura výkladu práce, autorsky pojatá struktura práce - dostatečné teoretické zpracování tématu, využití nejméně 3 relevantních odborných zdrojů, (viz moodle podpora), správná práce s literaturou (viz moodle podpora) - návrh výzkumného designu a jeho pilotáž Rozsah minimálně 6 stran odborného autorského textu.
Okruhy pro test Induktivní a deduktivní výukový postup- vysvětlí pojmy, uvede příklady induktivního a deduktivního postupu, v ukázce výuky rozliší induktivní a deduktivní postup. Konstruktivistické postupy ve výuce- vysvětlí pojmy prekoncepty, asimilace, akomodace, sociální konstruktivismus- uvede příklady, zhodnotí přínos Piageta, Vygotského pro didaktiku Co je to frontální/přímá výuka a jaké jsou její výhody a nevýhody? Vyjmenujte zásady efektivní přímé výuky. Uveďte příklady postupů (alespoň 3), jak zapojit při přímé výuce všechny žáky. Jaké typy vyučovacích hodin se u nás tradičně rozlišují? (cit. Horák) Co je to projektová výuka a jaké jsou její výhody a nevýhody? Jaké jsou základní charakteristiky projektové výuky? Jmenujte základní kroky projektové výuky. Jaký je rozdíl mezi projektovou a tematickou (námětovou) výukou? Popište příklad vhodné projektové výuky pro 1. stupeň ZŠ a cíle, které může tato projektová výuka plnit. Co je to diferencovaná výuka? Jaký je rozdíl mezi skupinovou a kooperativní výukou? Uveďte příklad skupinové ale nekooperativní výuky. Vyjmenujte a vysvětlete principy kooperativní výuky. (Kasíková) Musí všichni žáci přispívat rovnoměrně ke skupinovému úsilí? Jak minimalizovat vliv dominantního žáka ve skupině? Jak pomoci začlenění slabšího a ostýchavého žáka do skupinové práce? Zhodnoťte úroveň sociálních dovedností ve „vaší třídě“ a navrhněte postup dalšího rozvíjení těchto dovedností v průběhu dalších 2 měsíců (předpokládejte, že v této třídě budete denně učit, a to pouze vy). Zhodnoťte problematiku dělení dětí do skupin (počet dětí ve skupinách, složení skupin, utváření skupin dočasných, dlouhodobých, bázových). Jaké jsou funkce hodnocení? (např. dle Kyriacou) Napište ke konkrétní ukázce žákovy práce slovní komentář vykazující znaky dobrého formativního hodnocení. Opravte v ukázce slovního hodnocení nevhodné formulace. Vysvětlete, co jsou to „rubrics“. Jaké jsou možnosti pro využití rubrics v české primární škole? Uveďte příklady popisného a posuzujícího „jazyka“ ve výuce a posuďte jejich vhodnost. Vyjádřete svůj názor na připravované testování na konci primární školy a uveďte možné přínosy a rizika jeho zavedení. Využijte poznatky z komparativníé pedagogiky- uveďte názvy mezinárodních šetření zjišťujících výsledky ve vzdělávání, - napište alespoň 3 přínosy těchto výzkumů a alespoň 2 rizika, - zhodnoťte výsledky českých žáků primární školy Co jsou to organizační formy vyučování? Jaká hlediska jsou důležitá pro uspořádání výuky z pohledu vyučujícího? Uveďte jakoukoli klasifikaci výukových metod s uvedením autora; metody uvedené v klasifikaci vysvětlete. Vysvětlete základní princip behaviorismu. Vysvětlete základní princip humanismu ve vzdělávání (personální modely) Vysvětlete, co je to diskuse. Vysvětlete, co je to dramatizace. Vysvětlete, co jsou to badatelské metody. Uveďte příklad badatelské metody. Vysvětlete, co se děti při badatelských aktivitách učí. Vysvětlete, co je to Sokratovská metoda. Vysvětlete, co je to heuristická metoda. Uveďte příklad. Vysvětlete, co jsou to situační metody. Uveďte příklad. Vysvětlete, co jsou to metody hraní rolí. Uveďte příklad. Vysvětlete podstatu brainstormingových metod a uveďte alespoň 3 obměny braistormingu. Uveďte seznam příčin nekázně, které může učitel ovlivnit. Ke každé příčině uveďte ilustrativní příklad z praxe nebo z vlastní zkušenosti se školou. Uveďte třídění kázeňských prostředků učitele. (preventivní, podněcující a potlačující) Vyjmenujte podněcující / potlačující kázeňské prostředky učitele. Uveďte konkrétní strategie práce s žáky, které vedou k rozvoji příznivého klima ve třídě. Popište behavioristické postupy při řízení třídy. Vysvětlete postupy: řízené poskytování odměn; smlouvy o chování; náhodně poskytované zpevňující podněty, přistihnout žáka při dobrém chování; dodržování pravidla: odměna-neposlušnost: trest a uveďte svůj názor na ně. Vysvětlete humanistický přístup k řízení třídy. Vysvětlete doporučení Ginotta při řízení třídy (vyjadřovat rozumná sdělení, nepřehlížet pocity, odbourávat stereotypy a šablony v myšlení, rozvážně používat chválu, budovat prostředí spolupráce a umět vyjadřovat hněv) a uveďte svůj názor na ně. Vysvětlete Glasserovu teorii Terapie realitou a její inspiraci pro pedagogiku. Vysvětlete, co jsou to rutinní postupy a pravidla pro činnosti ve třídě, uveďte jejich příklady a zdůvodněte jejich význam. Vysvětlete Maslowovu pyramidu potřeb. Vysvětlete Dreikursovu klasifikaci nesprávného chování. Uveďte, jak by měl učitel postupovat při práci s žákem, který bojuje o pozornost/o moc/o pomstu/hledá soucit. Vysvětlete pojmy individualizace, inkluze, integrace, diferenciace, společné vzdělávání Vyjmenujte didaktické kategorie, kterých se individualizace ve výuce může týkat a uveďte příklady. Popište, jak jste se pokusil/a ve vaší výuce o zadávání individualizovaných učebních úloh. Formulujte individualizované učební cíle pro 3 různé skupiny žáků (u jednoho tématu). Napište formativní zpětnou vazbu ke konkrétní žákovské práci. Uveďte 2 argumenty odpůrců inkluzivního vzdělávání. Uveďte 3 příklady podpůrných opatření. V čem se liší podpůrná opatření 1.stupně od opatření vyšších stupňů? Jmenujte alespoň 3 dovednosti učitele klíčové pro individualizaci výuky. Uveďte názvy a autory didaktických publikací (kromě povinné literatur), které jste četl/a (2). Jaké otázky tyto publikace řeší? Charakterizujte tyto publikace klíčovými slovy. Jaké poznatky vám studium těchto knih přineslo? Charakterizujte nejméně 3klíčovými slovy program Začít spolu. Jmenujte 2 výrazné podněty z programu Začít spolu, které mohou zkvalitnit výuku na 1. stupni ZŠ. Zdůvodněte. Objasněte význam/smysl center aktivit v programu Začít spolu a vysvětlete, jak fungují. Které hlavní kriteriální oblasti kvality slouží k posouzení programu Začít spolu? Uveďte alespoň 3 cíle, které mohou mít ranní zprávy v programu Začít spolu. Popište 3 varianty, jak vést efektivně ranní kruh, když mají děti chuť sdílet své zážitky a je na to pouze omezená časová dotace (15 minut). Objasněte třífázový model učení E–U-R a ke každé fázi uveďte příklad vhodné metody V čem se principiálně liší program Začít spolu a RWCT? Co mají tyto programy naopak společné?
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (08.05.2020)
|
|
||
Konstruktivistické pojetí výuky Induktivní a deduktivní postup zprostředkování učiva Formativní hodnocení Kooperativní výuka a učení Výukové strategie, metody a techniky Individualizace výuky Komplexní výukové programy a přístupy ovlivňující praxi primárních škol (Začít spolu, RWCT program) Alternativní didaktické koncepce v současné škole Řízení učebního procesu, prevence rušivého chování Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.02.2020)
|