PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika 1. stupně ZŠ I - OK0615017
Anglický název: Didactics of primary school I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: D1ST
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Neslučitelnost : O01215017
Prerekvizity : OK0615110, OK0615126, OK0615127
Záměnnost : O01215017
Je prerekvizitou pro: OK0615018, OK0615120, OK0615268
Anotace -
Cílem kurzu je orientovat studenty v základních didaktických kategoriích v souvislosti se současnými nároky na primární vzdělávání. Studijní zátěž: Počet hodin přímé výuky: 18; samostudium: 55, studium odborné literatury: 30, zpracování tezí ročníkové práce: 10
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky udělení zápočtu

Max. 2 absence na semináři, seminář probíhá on-line v čase, jak je rozvržen.

Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři

Znalostní test – minimálně 60% úspěšnost, viz níže

Teze ročníkové práce - podmínky viz níže

 

Znalostní test- je zadán níže uvedenými okruhy.

Pojmy didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky.

Příklady didaktických témat, která studenta/studentku zajímají.

Vztah mezi komunikací a učením

Význam Vygotského teorie pro učení

Význam Brunerovy koncepce lešení pro učení

Autoritativní a dialogický diskurz

Přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci

Význam konceptuáůlního tlaku při učení.

Význam neverbální komunikace

Výhody a nevýhody různého uspořádání třídy.

Akční zóna.

Učitelovy otázky ve výuce a jejich smysl.

Popisný a posuzující jazyk.

Participace žáků na výukové komunikaci (posouzení produktivnosti komukace), prediktory participace.

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020.  Strategie vzdělávací politiky ČR 2030.

Vzdělávací cíl.

Velká myšlenky.

Měřitelnost  vzdělávacích cílů.

Vzdělávací cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické.

Pojmy, generalizace, fakta (Bruner)

Bloomova taxonomie- nerevidovaná a revidovaná a její aplikace.

Souvislost  vzdělávacích cílů a jiných didaktických kategorií (učivo, výukové metody, hodnocení).

Taxonomie afektivních vzdělávacích cílů.

RVP ZV a ŠVP (souvislost, klíčové pojmy, práce učitele s nimi, vztah RVP, ŠVP a učebnic).

 

3 termíny testu. Jeden v zápočtovém týdnu (mimo výuku), dva ve zkouškovém období. Žádný další termín testu nebude vypisován.

 

Teze ročníkové práce

Teze obsahují:

1) název a cíl ročníkové práce

2) odstavec zdůvodňující cíl práce

alespoň jeden z argumentů je opřen o argument z odborné literatury a odkázán na zdroj

3) seznam alespoň 3 titulů relevantní odborné literatury (nepočítají se kurikulární dokumenty, legislativní dokumenty, metodické příručky a učebnice, populárně naučné texty/články, články z časopisů pro učitele; počítají se: odborné monografie, odborné články). Seznam je zpracován dle normy.

Teze student odevzdá do moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po skončení semestru. V případě nevyhovující kvality jsou teze vráceny k dopracování (1 pokus). Opravu je povinen student vložit do moodle nejpozději do 10 pracovních dnů po obdržení zpětné vazby.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Literatura

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.  Praha: Portál, 2005. (s. 43 - 101).

KALHOUS, Z. a OBST, O. (2009). Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál. (s. 354 - 365)

Stará, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009.

 Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

 KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy 

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Sylabus -

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020

Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky

Cíle a obsah vzdělávání v primární škole

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy

Plánování výuky

Komunikace ve výuce

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK