|
|
|
||
Cílem cvičení je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje. Charakteristika jednotlivých etap vývoje s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a vstupu do školy a období dospívání.
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Zápočet student získá za osobní prezentaci vybraného tématu při cvičeních, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada,Praha 2004 Průcha, Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál, Praha Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)
|
|
||
Ke kontrole studia je předepsán zápočet. Obsah předmětu je také součástí zkoušky z ontogenetické psychologie. Tematické okruhy ke zkoušce: předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly význam ontogenetické psychologie pro učitele vývoj psychiky podmínky vývoje, rozdíly v teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje vývojové zákonitosti periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze) charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří) pohybový vývoj dítěte vývoj poznávacích procesů vývoj citů a sociálních vztahů morální vývoj hra a dětská kresba a její vývoj připravenost na vstup do školy a její diagnostika Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)
|
|
||
Cvičení z ontogenetiické psychologie se vyučuje paralelně s přednáškami z ontogenetické psychologie. Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybírána zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro vyučování na 1.st.ZŠ
Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje. Rodina a její vliv na vývoj dítěte. Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte. Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole) Předškolní věk. Dětská hra, její význam a vývoj. Vývoj dětské kresby. Vývoj poznávacích procesů(vnímání, pozornost, paměť, myšlení, řeč) od narození do dospívání Vývoj citů od narození do dospívání. Proměny sociálních vztahů od narození do dospívání. Vstup do školy, připravenost dítěte, kritéria pro posuzování a diagnostika. Tělesný vývoj mladšího žáka. Motorika dítěte mladšího školního věku. Intelektuální vývoj mladšího žáka. Vývojové změny citů a sociálních vztahů u mladšího žáka. Osobnost mladšího žáka. Dospívání a jeho dva stupně, puberta a adolescence. Rozdíly ve vývoji chlapců a dívek. Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn) Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Podmínkou pro zápis do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|