PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ontogenetická psychologie - OK0613128
Anglický název: Ontogenetic Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (46)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Neslučitelnost : O01213015
Prerekvizity : OK0613111
Záměnnost : O01213015
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje. Charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a vstup do školy a období dospívání.
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
Literatura

Dittrichová,J., Papoušek,M.,Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada, Praha 2004
Erikson,E.H.,Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. Lidové noviny, Praha 1999
Heidbrink,H., Psychologie morálního vývoje, Portál, Praha 1997
Langmeier,J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2005
Macek,P., Adolescence, Portál, Praha 1999
Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 2007
Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000
Pražská skupina školní etnografie, Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy, Karolinum,
Praha 2005

Průcha,Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál, Praha

Říčan,P., Cesta životem, Pyramida, Praha 1991
Stuart-Hamilton,I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999
Švancara,J. a kol., Diagnostika psychického vývoje, Avicenum, Praha 1974
Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství,PF UJEP, Ústí n.L. 2001
TrpišovskáD., Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP, Ústí n.L. 2006
Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010
Vágnerová,M., Vývojová psychologie,Portál, Praha 2000

Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)
Požadavky ke zkoušce

Předepsaná kontrola - zkouška
formou písemného testu
požaduje se nejen perfektní znalost terminologie,
ale především porozumění a aplikace poznatků do pedagogické praxe.

Tematické okruhy ke zkoušce:

předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly

význam ontogenetické psychologie pro učitele

metody používané ve vývojové psychologii

vývoj psychiky

podmínky vývoje,  rozdíly v  teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje

vývojové zákonitosti

periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze)

charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří)

pohybový vývoj dítěte

vývoj poznávacích procesů

vývoj citů a sociálních vztahů

morální vývoj

 hra a dětská kresba a její vývoj

připravenost na vstup do školy a její diagnostika

Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2014)
Sylabus

Přednášky z ontogenetické psychologie jsou doplněny kurzem Cvičení z ontogenetické psychologie.

Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují.

Hlavní témata přednášek:

Předmět vývojové psycholodie, hlavní úkoly vývojové psychologie, význam ontogenetické psychologie pro učitele.

Pojem vývoj, determinace vývojových změn, podmínky vývoje.  Zrání a učení jako hlavní vývojové procesy

Hodnocení významu podmínek v různých teoretických konceptech. 

 Zákonitosti vývoje v ontogenezi.

Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje

Periodizace vývoje - důvody, problémy, periodizační systémy, vývojové mezníky.

Vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze ve vývoji.

Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)

Předškolní věk

Dětská hra, její význam a vývoj.

Dětská kresba a její vývoj.

Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika.

Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) od narození do dospívání

Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání.

Tělesný vývoj mladšího žáka.

Vývoj motoriky v mladším školním věku

Intelektuální vývoj mladšího žáka.

Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku.

Osobnost mladšího žáka.

Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence)

Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami.

 Specifika vývojových změn v období dospělosti, kritéria dospělosti, vývojové etapy v dospělosti.

Vývojové změny ve stárnutí a stáří

Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK