PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Intonace a sluchový výcvik I - OK0608055
Anglický název: Sight singing and Ear Training I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Prerekvizity : OK0608036, OK0608114, OK0608133, OK0615110
Záměnnost : O01308055
Je prerekvizitou pro: OK0608112
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět je zaměřen na osvojení základních intonačních a rytmických dovedností a sluchové analýzy jako nedílné součásti sluchového výcviku. Kombinací tonální a intervalové metody rozvíjí na jedné straně relativní sluch, zpěv podle notového zápisu a intonační čistotu zpěvu, na druhé straně zdokonaluje sluchovou analýzu melodie a souzvuků. Nabízí metodické postupy při řešení intonačních problémů, jejichž osvojení vede k reprodukci notového zápisu bez opory hudebního nástroje a ke schopnosti záznamu jednoduchých melodií a intervalů.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (29.01.2021)
Cíl předmětu
Kurz je určen studentům se specializací Hv. Základní intonační prvky v dur i moll (stupnicové a terciové postupy, T5 a jeho obměny, volné nástupy hlavních a vedlejších stupňů, základní i odvozené intervaly), základní rytmické struktury v běžných taktech. Zpěv lidových písní a doplňujícího sborového materiálu z listu.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (29.01.2021)
Deskriptory

Vzhledem k epidemické situaci je z nařízení vlády, univerzity i fakulty prezenční výuka zrušena a nahrazena výukou distanční.

V době distančního vdělávání bude výuka probíhat podle rozvrhu na platformě MS Teams.

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (29.01.2021)
Literatura

Literatura pro práci v semináři:

Já, písnička pro 1. stupeń základní školy (dříve zelená).

Doplňující literatura:

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X. 

Kolář,J. - Váňová,H. - Duzbaba,O.: Počátky tvořivé intonace

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (29.01.2021)
Požadavky ke zkoušce

V semináři: Aktivní přístup k intonaci cvičení z notových materiálů, písní a snadných sborových skladeb. Sluchová analýza vycházející z probrané látky. 


Požadavky k zápočtu ( po domluvě ve zkouškovém období): 

1. Písemný test: durové stupnice, základní intervaly a m. 3, kvintakordy, rytmus lidové písně, zápis lidové písně (zadání jedné z pěti připravených).

2. Zpěv zadaných cvičení solmizačně a jmény not. Zpěv lidových písní ze studijních materiálů. Intonace písní z libovolně zvolených :učebnic 1.-2. třídy ZŠ. Jeden opravný termín.

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (29.01.2021)
Sylabus

1. seminář:

- Durové stupnice, stupnicové postupy. Solmizační slabiky - výhody a nevýhody. Intonace podle ukazování. Zpěvník Já, písnička 1 a zaslané materiály si vezměte s sebou (materiály pošlu po přihlášení studentů).

- Durový kvintakord a jeho šest obměn. Kvintakordy ve všech durových tóninách (teoreticky a na klavíru).

Sborové úpravy Tráva neroste a Ráda, ráda, můj zlatej Honzíčku z učebnice pro 5. třídu ZŠ.

2. seminář:

- Volné nástupy 1., 3. a 5. stupně. Kombinace stupnicových postupů a kvintakordu. Rozšířený kvintakord. Intervaly v písních.

- Intonace intervalů obsažených v kvintakordu - v. 3, m. 3, č. 4, č. 5, č. 8. 

- Terciové postupy.  Opakování. 

 
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (29.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK