|
|
|
||
Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby. Seznámí se s metodikou nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (26.09.2018)
|
|
||
Literatura: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000 KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010. KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme.Praha : SPN, 1971. KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb.Comeniummusicum. Praha : Editio Supraphon, 1987. Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (26.09.2018)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: · Aktivní účast na semináři (docházka 80%) · Aktivní řešení zadaných problémových úloh z probíraných oblastí (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů) · Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj. · Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%) · Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (26.09.2018)
|
|
||
Přehled témat:
JIŘINA JIŘIČKOVÁ: 1. Úvod do problematiky hudebně pohybové výchovy. Pohybový projev dětí jako součást hudebních aktivit. 2. Pohybová a taneční průprava.Hra na tělo. 3. Pohybové a taneční hry.Rekvizity v hudebně pohybovém projevu dětí. Pantomimické prvky v hudebním vyučování. 4. Uplatnění hudebně pohybových aktivit dětí v kontextu hudebního učiva na ZŠ. 5. Orffova škola a její přínos. 6. Orffovy nástroje v současné škole. 7. Praktické příklady práce s říkadlem. 8. Metodika nácviku písně s orffovskými nástroji. 9. Elementární pohybová a instrumentální improvizace
Doplňkové informace: · Potvrzení náslechu nutné dodat s razítkem · Kombinované studium–vzhledem k nízké časové dotaci a malému rozestupu výukových bloků je seminář pojat jako modelové vyučování vedené pedagogem (1 výukový blok zaměřený více na Orffovy nástroje, 1 výukový bok více na hudebně pohybovou výchovu); doplňující práce – recenze na knížku Evy Jenčkové: Hudba a pohyb ve škole[1]), důraz kladen na reflexi modelových situací v souvislosti s vlastní pedagogickou praxí · Studenti Erasmu – seminární práce: Orffova společnost v navštívené zemi, reflexe navštíveného semináře orffovského typu · V případě dlouhodobé absence ze závažného důvodu může být studentovi nabídnuta náhradní výuka či splnění výstupu mimo pracoviště PedFUK Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (26.09.2018)
|