|
|
|
||
Kurz seznamuje se základními charakteristikami literatury pro děti (klasifikace literatury pro děti, sémantické rysy literatury pro děti, proměna literárního narativu a provázanost médií přinášejících tvorbu pro děti). Z pohledu genologie se soustředí na žánr pohádky a poezie. Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Předmět sleduje historická východiska celostního vnímání dětské knihy, současnost její existence v českém prostředí.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
Získání základní orientace v literatuře pro děti. Rozvíjení schopnosti analýzy a interpretace: důležitou oblastí vzdělávání i sociokulturního ukotvení nedospělých i dospělých jedinců západního civilizačního okruhu zůstává i v době (respektive zesíleně právě v době) prudkého růstu významu nových a médií čtenářská schopnost, úžeji vztah k tištěné knize coby východisku a základně vnímání nových forem poznání, vzdělání a komunikace. Z hlediska vzdělávacího procesu je směřování ke čtenářství a vztahu ke knize a přenese i literatuře podstatným kulturně-formativním fenoménem. Budování vztahu ke čtenářství, literatuře a knize je nejefektivnější a pro jedince nejprospěšnější v dětském věku. Kvalita dětské knihy v rovině literární, výtvarné, typografické, informační, estetické, haptické i společenské ovlivňuje přeneseně, ale velmi výrazně, kvalitu vzdělávání, jež je nedospělým recipientům poskytováno i potenciál jejich kulturně-sociálních kompetencí v dospělém věku. Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
Přístupové údaje do ms teams budou doplněny před začátkem výuky. Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce Vypracování dílčích úkolů vyplývajících z prezentací k jednotlivých žánrům, které budou sloužit jako jeden ze studijních pramenů (pohádka a poezie) Počet možností získat zápočet:3 Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro děti a její žánrové struktury. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-7367-095-X. HOLEŠOVSKÝ, F.: Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Albatros, Praha 1989 HORÁČEK, R. (ed).: Fenomén kniha. Výtvarná výchova a umění knihy. Masarykova univerzita & Nakladatelství Albert, Brno & Boskovice 2008, ISBN 978-80-210-4727-3 (MU), 978-80-7326-156-6 (Albert) HUTAŘOVÁ, I., HANZLOVÁ, M.: Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Ústav pro informace ve vzdělávání – divize Nakladatelství Tauris, Praha 2003, ISBN 80-211-0461-9 HUTAŘOVÁ, I.: Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Ústav pro informace ve vzdělávání – divize Nakladatelství Tauris, Praha 2004, ISBN 80-211-0485-6 ILIEV, J., ZAPLETAL, Z.: Výtvarné umění a kniha pro mládež I. Masarykova univerzita, Brno 1993, IBSN 80-210-0668-4 KOLEKTIV: Cesty současné literatury pro děti a mládež. BM Typo, Slavkov u Brna 2005, ISBN 80-903339-6-6 KOLEKTIV: Cesty současné literatury pro děti a mládež: Dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. BM Typo, Slavkov u Brna 2006, ISBN 80-903339-9-0 REISSNER, M.: Ilustrace. Pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy. Illustration. Insights into Illustrations to Acompany Czech Children’s Books. Moravské zemské muzeum, Brno 2015. 220 stran, ISBN 978-80-7028-439-1 STEHLÍKOVÁ B.: Příběh české ilustrované dětské knihy 1900-2000. Sladovna Písek, Písek 2010. 114 stran, ISBN 978-80-254-8249-0 URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Votobia, Olomouc 2003, ISBN 80-7198-548-1 Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|