PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova - OK0602195
Anglický název: Environmental education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OK0615110
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Smysl a cíle EVVO. Historicko-sociologické pozadí tzv. zeleného hnutí. Legislativa EVVO a VUR. Doporučené očekávané výstupy EV v PV. Cíle EV (a VUR). Síť Středisek environmentální výchovy a jejich nabídka pro učitelky MŠ. Informální vzdělávání. Metody, např. projekty, práce s přírodním materiálem, narativní metoda, lesní pedagogika, zoorehabilitace a zooasistence a další. Role prostředí v EVVO. Evaluace EV. Příklady dobré praxe.
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2017)
Cíl předmětu

Cíle predmětu je seznámení studentů s environmentální výchovou a tím, jak ji realizovat v souladu s RVP.

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2017)
Podmínky zakončení předmětu

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučujícícho, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní, á vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. Pozdní příchod nebo dřívější odchod = přezkoušení.

2) Přezkoušení

Upřesnění:  Tato možnost je určena studentům, kteří nesplnili podmínku aktivní účasti. Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující. Přezkoušení probíhá v termínech, které určí vyučující. Přezkoušení bude probíhat ve zkouškovém období v termínech vypsaných v SIS. Tyto termíny budou tři. Termíny pro přezkoušení vypisuje vyučující podle svých časových možností. Po domluvě lze přezkoušení realizovat i v konzutlačních hodinách po té, co budou odučeny všechny bloky dle rozvrhu. Konzultační hodiny ve zkouškovém období nejsou, takže tato možnost platí jen do konce semestru. Není možné vypisovat termíny dle individuálních žádostí studentů. Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků ani PP).  

 
Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (21.08.2018)
Literatura

Povinná literatura

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předěškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Doporučené literatura

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. 1. Vyd. ISBN 978-80-7290-805-9.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K. Kapuciánová, M. Činnosti venku a v přírodě. Praha : Raabe, 2013. 1. vyd. 141 str. ISBN978-80-7496-071-0.

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Jančaříková, K. Ekolístky, 2004.

Máchal, A. Špetka Dobromysly.



Veškeré informace studenti naleznou na http://cevv-uk-pedf.blog.cz v záložce předmětu.

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (10.08.2017)
Požadavky ke zkoušce

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučujícícho, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní, á vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. Pozdní příchod nebo dřívější odchod = přezkoušení.

2) Přezkoušení

Upřesnění:  Tato možnost je určena studentům, kteří nesplnili podmínku aktivní účasti. Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující. Přezkoušení probíhá v termínech, které určí vyučující. Přezkoušení bude probíhat ve zkouškovém období v termínech vypsaných v SIS. Tyto termíny budou tři. Termíny pro přezkoušení vypisuje vyučující podle svých časových možností. Po domluvě lze přezkoušení realizovat i v konzutlačních hodinách po té, co budou odučeny všechny bloky dle rozvrhu. Konzultační hodiny ve zkouškovém období nejsou, takže tato možnost platí jen do konce semestru. Není možné vypisovat termíny dle individuálních žádostí studentů. Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků ani PP).  

 
Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
Sylabus -

Sylabus

1. Úvod do předmětu - Současná legislativa, RVP ZV.
2. Historie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV.
3. Síť středisek SEV v ČR.
3. Cíle EV.
4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda.
5. Projekty (ukázky).
6. Zooasistence.
7. Lesní pedagogika.
8. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení např. testy Ekogramotnosti (MSELI, NEP), IAT - metoda implicitních asociací, aj.


Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (17.02.2017)
Studijní opory

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK