PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologické poradenství - OK0413305
Anglický název: Educational Counselling
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:5/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OCRN17UC50
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Anotace -
Tématem kurzu je poradenská profese a její pojetí.Seznámení se systémem školních poradenských služeb /garantovaných MŠMT ČR/ Dítě i mladiství v době školní docházky mají právo na kvalifikovanou poradu i psychologickou pomoc, která mu poskytuje spolehlivé informace pro rozhodování i rozvíjení kvalit jeho osobnosti i při zvládání situačních či vývojových krizí.Nejen žák, ale i rodiče a učitelský sbor mohou konzultovat školní situace s poradenskými pracovníky.
Poslední úprava: VALENTO/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2010)
Literatura

 Elliot,J.,Place,M. Dítě v nesnázích, Grada, Praha. Grada. 2002

 Gabura,J.,Pružinská,J.  Poradenský proces, SLON, Praha. SLON. 1995

 Hadj Moussová, Z., Valentová, L. Poradenské teorie a strategie, UK PedF. 2002

Langová,M. Heřmanová V., Trpišovská D. a kol, Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L., UJEP. 2005

Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha. Portál. 1997

Trpišovská,D. Psychologická diagnostika pro učitele, UL, UJEP 1997 

Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.  Praha. Portál 2004

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie,Karolinum,Praha. Karolinum. 2005

Poslední úprava: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (02.02.2020)
Požadavky ke zkoušce

Závěrečný test ze znalostí problematiky s otevřenými  otázkami.

Poslední úprava: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (02.02.2020)
Sylabus

Pozornost bude věnována etice poradenské práce,objasnění jednotlivých etap poradenského procesu, analýze termínů diagnostika,intervence,konzultační aktivity v poradenské činnosti s konkretizací v oblasti školství.Budou diskutovány nejčastější vývojové problémy předškolních dětí a žáků počátečních tříd ZŠ.

Tematický plán:

Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v poradenské práci,význam funkce výchovného poradce a ŠMP na škole.

Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/.

Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost.

Poradenský proces a jeho etapy, model A-B-C.

Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPC, SVP.

Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a konzultační aktivity.

Poslední úprava: VALENTO/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK